Miljøvenner og Color Line er uenige om superfærge

Miljødebatten raser i Norge - Color Lines nye færger bliver beskyldt for at være en miljøbelastning

Color Lines nye hurtigfærger er blevet centrum for en hidsig miljødebat i Norge. Flere miljøorganisationer mener, at færgerne er en stor belastning for miljøet.illustration

Color Lines nye hurtigfærger er blevet centrum for en hidsig miljødebat i Norge. Flere miljøorganisationer mener, at færgerne er en stor belastning for miljøet.illustration

HIRTSHALS/NORGE:Color Lines nye superspeedfærger er blevet midtpunkt i en miljødebat i Norge. Miljøvenner kalder Color Lines to nye færger, som skal sejle på ruten mellem Hirtshals og Kristiansand/Larvik, for en miljøbelastning. Det skriver den norske avis Tønsbergs Blad. Debatten nåede nye højder, da den norske statslige TV-station NRK fremstillede den nye superspeedfærge som en miljøbelastning ved at vise, at den vil udslippe 54 ton CO2 på hver tur, hvilket er 18 ton mere end den gamle færge ”Peter Wessel”. Det fik Color Lines informationsdirektør Hans Otto Mathisen helt op af stolen. Han mener, at man skal tage hensyn til, at de nye færger fragter en langt større last på kortere tid. - Skibene er dobbelt så store, og det tager tre gange så megen last og har kortere tid i søen. Det bliver det mest miljøeffektive skib i verden, siger Hans Otto Mathisen til Tønsbergs Blad. Informationschefen fastslår, at Color Line i dag har fire færger i rutefart mellem Danmark og Norge, men i 2008 vil tallet være reduceret til to, når de to nye hurtigfærger er i rute. Miljøorganisationen Fremtiden giver dog ikke meget for den udtalelse. Miljøvennerne understreger, at atmosfæren ikke tager hensyn til, at de nye færger fragter flere passagerer og mere gods, for det er det totale udslip som er interessant. Fremtiden betegner hurtigbåde som miljømæssig værre end både fly, bil, bus og jernbane. Miljøorganisationen Zero mener også, at udslippene fra Color Lines nye superspeedfærger er for høje, men Zero vil ikke afgøre om hurtigbåde er værre end fly og bil. Norsk Marineteknisk Forskningsinstitut vil heller ikke gøre sig til dommer i sagen. - Skibstrafik er som udgangspunkt gunstig, men hurtigbåde er blevet kaldt en miljøbelastning, fordi der er en klar sammenhæng mellem hastighed og energiforbrug. Det er en kendsgerning, at øger du hastigheden så øger du energiforbruget, siger Dag Stenersen fra Norsk Marineteknisk Forskningsinstitut til Tønsbergs Blad. De nye superspeedfærger kan sejle med 27 knob, hvilket er 10 knob hurtigere end ”Peter Wessel”. Færgerne kan tage 1800 passagerer og klare overfarten på tre timer og 15 minutter fra Larvik og tre timer og 45 minutter fra Kristiansand til Hirtshals. Færgen til Kristiansand bliver indsat til december, mens den nye færge til Larvik følger efter i april 2008.