Milliarder på spil

Årets E3-messe i Los Angeles bød på mange spændende nyheder

Computerspil er en kæmpe forretning. Målt i omsætning har spilbranchen for længst overhalet Hollywood, og det bliver stadig mere populært at spille. Ikke bare på pc'en - men i høj grad også på PlayStation og de andre tv-spil. Det fremgår tydeligt af nyhederne fra årets store E3-spilmesse, der netop er afholdt i Los Angeles. Her samler interessen sig i stigende grad om tv-spillene, mens pc'en fylder mindre. Forklaringen er nok, at tv-spillene ikke er nær så udsatte for piratkopiering. Samtidig er de nemmere at udvikle, fordi man ikke skal tage højde for et væld af hardware-kombinationer. Slaget står fortsat mellem Sonys PlayStation 2, Microsofts Xbox og Nintendos GameCube. PlayStation sidder solidt i tronen, mens de to andre kæmper med skuffende salgstal og kedelige spil. Mange tvivler på, at der er plads til tre tv-spil på markedet, så konkurrencen bliver stadig mere indædt. Nye lommespil Nintendos GameCube står svagest i kampen - i hvert fald hvis man ser på antallet af spil. Derfor meddelte Nintendo på messen, at man fremover vil sælge GameCube i sampak med en dims, der gør det muligt at spille Game Boy spil på fjernsynet. Lommespillet Game Boy er et guldæg for Nintendo, der har dette marked for sig selv. Men ikke meget længere. Sony havde nemlig en større overraskelse i ærmet: Firmaet vil udvikle deres eget lommespil, som skal konkurrere direkte med Game Boy. Nyheden kommer til at hedde PSP. Men ellers er det småt med detaljer, og apparatet er næppe klar før sidst i 2004. Allerede til efteråret får Game Boy konkurrence fra Nokia, der lancerer spil-telefonen "N-Gage" (www.n-gage.com). Den indbyggede mobiltelefon betyder, at man kan lægge sine rekorder ud på internet eller hente ekstra baner og figurer ned fra nettet. Og med trådløs Bluetooth-forbindelse kan man spille mod andre uden kabel. De første spil byder på store navne som Lara Croft (på skattejagt) og Tony Hawks (på skateboard). På nettet En anden følge af konkurrencen er, at tv-spillene bliver stadig mere alsidige. Ikke mindst i kraft af de nye muligheder for internet-adgang, der senere på året også bliver en realitet herhjemme. Sony præsenterede på E3-messen et nyt kamera til PlayStation 2. Det såkaldte "EyeToy" gør det muligt at styre spillene med fagter og håndbevægelser. Og senere er det planen, at kameraet også skal bruges til videokonferencer på nettet. Microsoft svarede igen med "Music Mixer" - et mikrofonsæt, der forvandler Xbox til et avanceret karaoke-anlæg. På pc'en har alsidighed og internet-adgang længe været en selvfølge. Stadig flere spil er deciderede online-spil, der kun fungerer på nettet. I den mest rendyrkede form er der tale om hele "verdener", hvor deltagerne kan gå på opdagelse, løse opgaver sammen - og naturligvis bekrige hinanden. Flere af de nye net-spil tager afsæt i kendte film og bøger. For eksempel: Star Wars Galaxies (starwarsgalaxies.station.sony.com/), Matrix Online (thematrixonline.warnerbros.com/) og Middle-Earth Online (www.lordoftherings.com/meo/). Total realisme Det er efterhånden en selvfølge, men vi nævner alligevel, at de nye spil er flottere end nogensinde. Underkæberne faldt på stribe foran titler som HALO 2 til Xbox og de længe ventede pc-skydespil Doom III og Half-Life 2. Demoerne vidner om helt forrygende grafik. Hvis udviklingen fortsætter i dette tempo, vil spillene om få år være lige så realistiske som film - og altså umulige at skelne fra virkeligheden. Mens spiludviklerne står i kø for at fremvise disse tekniske triumfer, kniber det mere med kreative ideer og nyskabelser. Udgivelses-listerne domineres af fantasiløse fortsættelser og udvidelses-pakker til etablerede hitspil. Problemet er ikke nyt, men det har tilsyneladende gjort ondt værre, at spillene i den grad er blevet "big business". Når et computerspil koster flere millioner dollars at udvikle, er der ikke råd til fejltagelser. Men situationen er uholdbar. Det svarer næsten til, at fjernsynet aldrig sendte andet end actionfilm og sport. Der var dog enkelte innovative spil på E3. For eksempel "Dog's Life" - et grafisk eventyr, der skildrer et rigtigt hundeliv. Du skal snuse omkring, jage katte og afpisse dit territorium. Spillet bruger en særdeles enestående "smellovision" teknik, hvor lugte vises på skærmen som forskellige farvetoner. Det hele er udtænkt af David Braben - manden bag ELITE, som nogle nok husker fra firserne. "The Movies" er et andet originalt spil, der også er udviklet af en garvet spil-snedker: Peter Molyneux - kendt for "gudespil" som Populous og Black & White. Her skal du styre dit eget Hollywood-studie fra 1920'ernes stumfilm frem til i dag - og videre ud i fremtiden. Du beslutter, hvilke film, der skal laves - og tager kampen op med excentriske instruktører og opblæste skuespillere. Det skal nok blive sjovt at lege filmproducer. Selv om der efterhånden er flere penge i at producere computerspil.