Millioner til cykelstier bruges forkert

Cyklistforbund vil hellere sikre smalle veje og kryds

Aalborg 1. september 2004 06:00

AALBORG: Selvom Dansk Cyklist Forbund glæder sig over, at der er afsat penge til flere cykelstier i det kommende budget, ærgrer foreningen sig alligevel over kommunens prioritering. Ifølge forbundet går pengene nemlig ikke til de strækninger, hvor det er mest nødvendigt. - Overordnet set har vi sådan set et udmærket samarbejde med teknisk forvaltning. Men det er desværre ikke altid, politikerne lytter til os, når der skal prioriteres, siger Niels Fruensgaard fra Dansk Cyklistforbund. Han undrer sig blandt andet over, at man på strækningen fra Danneborgsgade til Østre Allé er begyndt etableringen på det bredeste stykke ved Kong Christians Allé. - Det er jo i Dannebrogsgade, behovet er størst, forklarer han. - Vejen er smal, og der er også butikker i begge sider, så kørebanen blokeres ofte af varebiler og ulovlige parkeringer, fortsætter han. Ifølge Fruensgaard er det også galt i mange kryds, hvor cykelstierne stopper i stedet for at blive ført med hele vejen over. - Det er en farlig kombination, mener Niels Fruensgaard. - Som cyklist er man ofte lullet lidt i søvn, når man lige har kørt et langt stykke på en sikker cykelsti. Og så skal man pludselig ud i krydset, hvor man risikerer at blive klemt af biler, der skal dreje til højre, forklarer han. Dansk Cyklist Forbund har kæmpet for at få gennemgående cykelstier i mange år, og forbundet frygter, at den manglende sikkerhed i kryds bliver brugt som et argument for, at de i virkeligheden er overflødige. - Det gør det i hvert fald nemmere at sige, at cykelstierne ikke forbedrer sikkerheden, mener Niels Fruensgaard. Han er godt klar over, at gennemgående cykelstier ikke altid er populære hos kommunens bilister. Men selvom de tager en del plads, vil han heller have blå striber end røde plamager. - Hvis der er få penge, var det bestemt bedre at starte med krydsene og de smalleste veje, understreger han. - Det er trods alt dér, det batter mest, selvom det ikke er populært hos bilisterne, tilføjer han. Fruensgaard er naturligvis glad for at cykelstierne er kommet med på budgettet - blandt andet på Østre Allé, hvor anlægsarbejdet ifølge planerne går igang i 2005. Men han påpeger samtidig, at det ikke må blive en sovepude. - I øjeblikket er det lidt sådan, at når man først har bygget en cykelsti, så bekymrer man sig ikke mere om den, forklarer han. - Stierne bliver hverken vedligeholdt eller ryddet for sne om vinteren, og så er det så som så med sikkerheden. Bilisterne tager jo ikke specielt hensyn til os, når de kører på en vej, som i fovejen er blevet både smallere og glattere af sne, påpeger han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...