Mindcraft

8
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Sidste år gik den danske gruppe Fabula sejrsgang i Europa, USA og Japan med deres porcelænsvaser udformet som indkøbstasker og udstyret med en hank af læder. Fabula, der består af keramikerne Vibeke Sørensen, Karin Blach Nielsen, Trine Nairn Oldau Krull og Helene Stockmarr Gerdorf har i år arbejdet videre med kominationen af porcelæn og læder og lavet en lyseholder af hvide porcelænsskåle, der bliver holdt sammen af en strop af kernelæder. Pris 350-1.000 kr. alt efter størrelse og omfang. Foto: Danish Crafts

Den bløde gummivase er lige til at kramme, og med sit skrøbelige gammeldags kniplingemønster og bøjelige form er den et godt eksempel på et stykke moderne kunsthåndværk med en overraskende twist og en ekstra dimension. Et andet eksempel er tæppet i birkefiner, som på den ene side er inspireret af det klassiske tæppe i uld eller bomuld. Og som på den anden side er et råt og minimalistisk stykke natur, der giver en god kontrast til alt det tekniske inventar, som man finder i et moderne hjem. Endelig er der de alt andet end minimalistiske kopper med nuttede dyrefigurer, svungne former og maling og flere lag glasur. Fælles for årets "officielle" kollektion af dansk kunsthåndværk er, at mange af de unge designere har ladet deres værker stå åbne. De kombinerer den klassiske enkelthed med en fabulerende fortællerglæde, og præsenterer nogle ting, der får os til at tænke. Ofte er der indlagt en lille historie i produktet, men ikke et entydigt svar. Hvad er mon det? Måske kunne man...? Formsproget er intelligent uden at være intellektuelt, og samtidig har det en helt vidunderlig humor, varme og blødhed, der gør, at det rammer ganske bredt - også på den internationale scene. varer, man kan mærke Danish Crafts, som hører under Kulturministeriet, har som sin vigtigste mission at synliggøre og øge afsætningen af dansk kunsthåndværk, både i Danmark og i udlandet. Tilgangen er professionel og målrettet. Hvert år sammensætter man en kollektion af moderne dansk kunsthåndværk, som får ekstra støtte og opbakning. Bl.a. er kunsthåndværket netop blevet præsenteret samlet på verdens største livsstilsmesse "Ambiente" i Frankfurt. En ekstern kurator står for udvælgelsen for at sikre bredde og nye anskuelsesvinkler, og i år er det arkitekt Karen Kjærgaard, der har fået det svære job at vælge mellem de mange fine stykker håndværk. - Det er 10. gang, at Danish Crafts har sammensat sin kollektion og jeg synes, at designerne er blevet modigere for hvert år, der går. De går linen længere ud, og de bruger sig selv på nye måder. Det giver nogle helt nye lag i de ting, de laver, siger Karen Kjærgaard. - Den konkrete opbakning har naturligvis i sig selv en super motiverende og udviklende effekt. Det betyder, at vi har fået en meget dygtig og ambitiøs generation af kunsthåndværkere, hvis værker vi nu kan plukke i. Men tiden er også med os. Efterhånden kan man jo købe alt, og endda til priser, hvor de fleste kan være med. Derfor mister tingene deres betydning. De bliver ligegyldige. Til gengæld er der en voksende interesse for det håndlavede - varer man kan mærke. Mens den traditionelle mærkevare netop er et produkt, som allerede bærer et stempel med "godkendt", må kunsthåndværkerne med deres unikaer for evigt træde nye veje, vride begreberne, sætte tingene på hovedet og præsentere noget andet end det, vi forventer. Det giver en kærkommen fornyelse, som på længere sigt også er til uvurderlig inspiration for de designerne, der tegner ting beregnet til masseproduktion. Næste stop New York Efter det vel overståede fremstød i Frankfurt er prøverne på det ypperligste af dansk kunsthåndværk nu på vej til New York, til MoMA, Museum of Modern Art. Her er dansk design i forvejen godt repræsenteret, fordi museet efter en nylig renovering er indrettet med lutter danske ting, fra hvilestole til porcelæn og opvaskebaljer. I MoMA's to store designbutikker i SoHo og på 53rd Street vil 19 af Danmarks mest talentfulde unge kunsthåndværkere fra den 22. februar og to måneder frem giver en spektakulær præsentation af moderne dansk design. De mest sælgende produkter vil efterfølgende indgå i MoMAs faste kollektion af moderne design i verdensklasse. I det hele taget er nyt og innovativt dansk design ved at markere sig på den internationale designscene, og superlativerne bliver taget hyppigt i brug, når udenlandske eksperter skal sætte ord på dansk design. - Dansk design har en bemærkelsesværdig renhed uden at det bliver klinisk. De rene linier har varme og menneskelige aftryk. Det er appellerende og forfriskende, udtalte Suzanne Trocmé, der er designredaktør på et af verdens førende designmagasiner, Wallpaper i Børsen sidste år. Og kollegaen Karen D. Singh fra det amerikanske Interior Design supplerer: - Det første, der falder mig ind, er renhed, underspillet yndefuldt, funktionelt, autentisk, detaljeret og til tider spartansk design. Og så er jeg forelsket i de danske tekstiler. De udfordrer den vestlige verdens syn på farve, form og konstruktion. Jeg har ikke set noget lignende i USA. Inspirationen er hentet i de sten, man finder ved vandet. Tekstildesigner Pernelle Fagerlunds pude i valket uld er forsynet med en række uens overskårne knopper i forskellige farver. De tekstile sten kan anvendes som sofapuder eller som en hvilepude på gulvet, 30 cm i diameter, 5.500 kr. (Foto: Danish Crafts)