Mindre firmaer kan sagtens overleve - hvis de vil

Professor gav håndværkere klar besked om myter og muligheder

Ledelse 23. september 2002 08:00
AALBORG: - Selvfølgelig har mindre firmaer en fremtid. At drive virksomhed i Danmark handler ikke om størrelse, men om vilje. Det slog professor Flemming Poulfelt fra Handelshøjskolen i København fast, da han i weekenden talte på håndværkerforeningernes formandsmøde på Hotel Phønix i Aalborg. Cirka 100 formænd og andre repræsentater fra landets håndværkerforeninger fik klar besked, da Flemming Poulfelt tog fat på både myter og muligheder omkring de mindre og mellemstore virksomheder. Blandt de myter, som han finder fremherskende, er blandt andet den opfattelse, at unge mennesker ikke har samme loyalitet som ældre over for deres virksomhed: - Sådan kan det godt opfattes, men det er ikke, fordi de unge er mindre loyale. De er bare mere bevidste og kritiske, og det stiller større krav til ledelsen, sagde Flemming Poulfelt, som i den sammenhæng eksempelvis pegede på myten om, at en leder absolut skal være barsk: - Hør bare tonen på mange byggepladser. Der er ofte en speciel jargon. Men sådan behøver det ikke at være. Der findes også andre måder at lede på. Flemming Poulfelt gjorde også op med den myte, der siger, at da større virksomheder har sværere ved at sadle om, må mindre virksomheder nødvendigvis være mere fleksible: - Det er bare ikke altid tilfældet. Mindre virksomheder har ofte også mindre råderum, og det bør man være opmærksom på, så man ikke bare luller sig ind i en opfattelse af en fleksibilitet som ikke findes. - På samme måde hænger mange også fast i den opfattelse, at det, som jeg kalder den offentlige landeplage, hvormed jeg mener indblandingen fra det offentliges side, er stærkt hindrende for udviklingen. Men så galt er det altså ikke nødvendigvis. Det handler også om, hvad man selv vil, understregede Flemming Poulfelt over for repræsentanterne. Han rådede alle ledere, også af mindre virksomheder, til at se på, hvor de vil hen: - Lader man sig bare drive afsted med strømmen, eller bruger man tid til at planlægge? Det er ikke så dumt endda at lægge en strategi. Det er ligesom at køre bil. Hvis man ikke ved, hvor man vil hen, kommer man let til at køre en omvej. I det hele taget er det Flemming Poulfelts pointe, at ledelse er af altoverskyggende vigtighed. Alt står og falder med, om ledelsen er opgaven voksen: - Hvordan agerer man? Optræder man hensigtsmæssigt? Sætter man mål og er man parat til at realisere dem i fællesskab med de ansatte. At drive en virksomhed er nemlig et samspil mellem mange parter. - Det kan også være andre virksomheder. De er ikke altid bare konkurrenter, men også mulige partnere. At træde ind i netværk er en god mulighed for mange fremfor at vokse. Måske er det bedre at være 200 end at være fire gange 50. Overskuelighed kan være at foretrække fremfor at vokse, mente Flemming Poulfelt.
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...