Motionsidræt

Mindre motor under ny front

Mange går i fitnesscenter for at få større muskler, men der er faktisk sket det modsatte med den ny Toyota Avensis.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Flere og flere biler får blinklys i sidespejlene - og nu også Avensis.

For selv om den populære job- og familiebil godt nok nok har været en tur omkring fabrikkens fitnesscenter, fås den nu med en mindre kraftig udgave af de to stærkt roste 2,2 liters dieseler i den gamle serie. Den har efterhånden tre år på hjulene, så tiden var kommet til den traditionelle ansigtløftning og Avensis blev sendt på både skønhedsklinik og i fitnesscenter. Mærkbart Resultatet er både mærkbart og synligt og netop den ny motor, er noget af det første man hæfter sig ved. Der er tale om samme blok som i 2,2’eren på henholdsvis 150 og 177 hk men med et mindre slagvolumen, nemlig 2,0 liter. Antallet af hestekræfter er reduceret til 126 hk, mens max. momentet er 300 Nm ved 2000 omdr. - mod 310 NM for den 150 hestes udgave. Med andre ord har den ny ”lille” diesel, der er forsynet med partikelfilter, næsten lige så meget moment, og første testtur viste da også, at de fleste udmærket vil kunne nøjes med det sejtræk og den smidighed, som 2,0’eren leverer. Da den mindre motor med typebetgenelsen 2,0 D4-D samtidig medfører, at der i forhold til den 150 hestes høvles næsten 30.000 kr. af prisen, forventer man da også hos Toyota, at bilen vil tegne sig for hovedparten af dieselsalget i Avensis-serien, som i første halvår blev mest solgte i job- og familiebilklassen. Super-støjsvag Udover lavere pris er der også et par tillægsgevinster i form af et lavere brændstofforbrug, nemlig næsten to km længere på literen og et særdeles lavt støjniveau. I øvrigt er netop støjen - eller rettere den meget ringe støj - en anden ting, man lægger mærke til ved den faceliftede Avensis. Toyota-teknikerne har arbejdet ihærdigt med støjdæmpningen - med et imponerende resultat til følge. Den populære japaner er klart klassens mest støjsvage. Og det understreger bilens i forvejen høje komfortniveau. Pladsforholdene i kabinen er der ikke ændret på, så det vil sige god plads til passagererne. Opstramning I forbindelse med faceliftet er undervognen gjort en anelse strammere, ja, vel nærmest sportslig - men uden, det er gået ud over kørekomforten. Det betyder, at bilen er blevet mindre sidevindsfølsom og trimningen af undervognen har også givet Avensis en mere skarp og direkte styring gennem svingene. Men een ting er de rent tekniske ændringer - en anden er resultatet af turen til skønhedsklinikken. Udover nye baglygter og blinklys i sidespejlene har fronten i bogstaveligste forstand fået en ansigtsløftning. Ny kofanger og nye lygter, der er trukket længere tilbage, får bilen til at se større ud, men det er synsbedrag. Den er ikke vokset en centimeter. Det er priserne til gengæld - desværre. Godt nok nok ikke mere end 3000-8000 kr. afhængig af model, men netop prisen er i forvejen et af bilens største minusser. Den er dyr. Modelpaletten begynder med en 1,8’er benzin til 333.384 kr. Men bilens forbedringer og gode ry - ikke mindst for utrolig driftssikkkerhed – skal såmænd nok betyde, at også den ny Avensis fastholder modellens position som en af klassens mest sælgende.