EMNER

Mindre snapstil julefrokosten

KØBENHAVN:Snaps, slagsmål og sexskandaler til julefrokosten i firmaet er populært sagt gået af mode hos mange af de firmaer, der holder julefrokost for de ansatte - og det gør 94 procent af de adspurgte virksomheder. Dansk Handel og Service (DHS) har undersøgt sine medlemsvirksomheders forhold til den årlige julefrokost. Og tendensen er, at ledelserne gør en målrettet indsats for at tøjle festerne. - Julefrokoster på arbejdspladsen med uendelige mængder af snaps er ved at være forbi, og det skal vi være glade for. Virksomhederne har ingen interesse i at igangsætte tømmermænd – hverken moralske eller fysiske. Medarbejderne skal huske på, at man skal kunne se hinanden i øjnene dagen efter julefrokosten, konkluderer chefkonsulent Bjarne Jakobsen fra Dansk Handel & Service på baggrund af undersøgelsen. Abefest og teambuilding Flertallet af virksomheder peger på, at målet med julefrokosten er at skabe god stemning og fællesskab. I stedet for udelukkende at lade julefrokosten handle om snaps, sild og øl, bruger mange virksomheder i stedet julefrokosten som en anledning til teambuilding og samarbejdsøvelser på tværs af organisationen. - De kombinerer med aktiviteter og konkurrencer i stedet for kun at sidde om bordet. Det er et fravalg af abefesten ud fra en målsætning om, at festerne skal være stuerene. Der er sket meget på 10 år, og det er ikke længere i orden at være pivstiv til en julefrokost. Julefrokosten skal være hyggelig, men det skal også give noget på samarbejdskontoen, siger han på baggrund af de erfaringer og henvendelser DHS har fra medlemmerne. Samtidig står det klart, at de fleste - cirka 85 procent - af virksomhederne bruger ligeså mange eller flere penge på julefrokosten i år end sidste år. December er typisk den måned på året, hvor DHS modtager flest henvendelser fra virksomhederne efter episoder, hvor tingene er løbet løbsk, og virksomhederne har brug for rådgivning. Kys i krogene - Men antallet af henvendelser er faldet. Der ligger selvfølgelig en masse, der aldrig kommer ind til os. Kysseri i krogene og den slags. - Omvendt får vi for eksempel henvendelser i de få tilfælde af slagsmål og i situationer, hvor en medarbejder fortæller, at lederen er en gammel tosse, og hans kone ligner noget katten har slæbt med ind. Altså situationer, hvor der slet ikke bliver lagt fingre imellem, og det bliver meget personligt. Det kan så ende i en alvorlig samtale, en advarsel eller en opsigelse, siger Bjarne Jakobsen./ritzau/