Minimalistisk monumentalisme

Else Oltmann viser spændende menneskeskikkelser på Galleri Hesselholt i Hulsig

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ulve med menneskelige egenskaber - støbt i bronze. Foto: Kim Dahl Hansen

HULSIG:Man får straks lyst til at røre ved de irrede bronzeskulpturer, der ligger eller sidder mageligt på imaginære gulvflader på Hesselholt. Menneske- og dyrekroppen afbildet i forskellige positioner - i en slags minimalistisk monumentalisme - er kunstneren Else Oltmanns signatur. Hun blev kunstner ved et - voldsomt - tilfælde, selv om der måske i virkeligheden kun findes meningsfyldte såkaldte tilfældigheder. Den 55-årige Oltmann blev nemlig påkørt af en spritbilist, der flygtede. Resultatet var en brækket ryg og 8 års uarbejdsdygtighed. I 1996 fik hun førtidspension, men inden da var hun for længst gået i gang med et alternativt karriereforløb til merkonomjobbet. - I bakspejlet kan jeg godt se, at jeg skulle være kunstner og ikke arbejde på kontor eller i en bank. For jeg måtte lægge mit liv radikalt om og se i øjnene, at jeg aldrig fysisk bliver bedre - så det gjaldt om ikke at pille i sin egen navle - og så se at komme videre i en fart, siger Else Oltmann. I dag er hun uddannet både grafiker og skulptør fra Århus Kunstakademi. - Først gik jeg på grafiklinjen i tre år og bagefter uddannede jeg mig til skulptør. Faktisk kunne jeg slet ikke stoppe med at uddanne mig, da jeg først kom i gang på akademiet - så det blev til 10 dejlige år, inden jeg gav slip - jeg blev helt bidt af det, siger Oltmann. Hun har altid tegnet, men vidste slet ikke, at kunsten skulle blive hendes levevej. Indtil hun altså begyndte at tage kunsten alvorligt. Men hvorfor blev det så lige skulpturerne, hun besluttede sig for at arbejde med. - Det har noget at gøre med form og rumlighed - og så holder jeg meget af samspillet mellem den kunstneriske skabelse og den faglige teknik, der bringes i anvendelse, når idé skal omsættes til form. Refleksion er også meget vigtig for mig, og den kan jeg dyrke, mens jeg former leret med hænderne, siger Else Oltmann. Hun arbejder efter ”cire perdue” metoden, hvor man først modellerer i ler. Derefter pakkes modellen ind i en blanding af flydende gips og tennisgrus. Når gipsen er størknet, graves leret ud. Derefter smeltes voks, gipsformen beklædes og siden hældes der smeltet bronze i formen. Se de meget smukke arbejder på Hesselholt i Hulsig frem til 16. juli.