Minister er klar til at se på karantæne ved miljøsnyd

Yderligere sanktioner kan være på vej, hvis lastbiler snyder med miljørensningssystemer og lukker giftgas ud.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) var torsdag i samråd sammen med to andre ministre om ulovlig udledning af giftige gasser i tungvogne. (Arkiv)

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) var torsdag i samråd sammen med to andre ministre om ulovlig udledning af giftige gasser i tungvogne. (Arkiv)

KØBENHAVN:Bødesystemet er allerede blevet strammet gevaldigt op. Men det er værd at se på alternativer, når lastbiler snyder med systemet, der skal rense udstødningen for giftige gasser.

Det siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) torsdag under et samråd i Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg.

- Man kunne godt overveje at give karantæne til køretøjet eller ejeren, især i gentagelsestilfælde.

- De kører på fællesskabstilladelse i Danmark. Altså én, der er udstedt af EU. Så man vil skulle have det gennem EU-systemet for at få det vedtaget.

- Men det er værd at overveje, især i gentagelsestilfælde, om man skulle gå den vej, siger ministeren.

Spørgsmålet om en mulig karantæne blev stillet af Alternativets miljøordfører, Christian Poll.

Ole Birk Olesen var en af tre ministre i samrådet, som var indkaldt af Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, og partiets miljøordfører, Christian Rabjerg Madsen.

For et år siden blev loven på området ændret, så det i førstegangstilfælde nu koster 15.000 kroner mod tidligere 1000 kroner for en virksomhed, der snyder med miljørensningssystemet.

Bøden kan i gentagelsestilfælde stige op til 115.000 kroner.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) erkender, at kontrollen med tunge køretøjer ikke var på et så højt niveau som ønsket i 2016 og 2017.

Politiets ressourcer var i de år i høj grad bundet op på grænsekontrol og terrorberedskab.

Fra april sidste år og frem til juni i år blev omkring 800 lastbiler kontrolleret med særlig fokus på de sundhedsskadelige NOx-gasser.

I næsten en fjerdedel af tilfældene var der monteret en lille elektronisk boks, der slog miljørensningssystemet i lastbilen fra.

- 23 procent af lastbilerne var manipulerede. Det viser, at vi har en udfordring, vi skal tage meget alvorligt, siger Søren Pape Poulsen.

Problemet med de forurenende lastbiler er ikke kun dansk.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) fortæller, at der blandt andet er taget kontakt til relevante EU-kommissærer "for at få dem til at tage affære".

- En lastbil, der snyder med sit renseudstyr, forurener op til 45 gange mere end en, der ikke snyder.

- Dermed nulstiller vi over 25 års indsats for at få renere lastbiler på de danske og europæiske veje. Det er i bedste fald uacceptabelt, siger han.

Christian Rabjerg Madsen fra Socialdemokratiet er ikke overbevist om, at regeringen gør nok for at komme problemerne til livs.

- Jeg har en forventning om, at regeringen fremadrettet vil tage denne problemstilling mere alvorligt og sikre, at tungvognsenhederne hos politiet har ressourcer, for det her koster menneskeliv hvert år.

- Vi bliver nødt til at komme efter de folk, der tjener penge på at snyde, og som dermed tjener penge på at gøre almindelige mennesker syge med luftforurening, siger han.

/ritzau/