Minister på spring for økologien

København, fredag /ritzau/ Åååå, tænkte gæsterne på Roskilde Dyrskue formentlig, da de fredag eftermiddag så fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) dale ned over dyrskuepladsen i faldskærm. Men stod det til ministeren, burde de i stedet have tænkt "Øøøø". Det er nemlig sloganet for den økologikampagne, som faldskærmsudspringet var indledningen til. Kampagnen skal gøre danskerne fortrolige med nogle af de centrale regler, der gælder for økologiske fødevarer: Miljø, dyrevelfærd, tilsætningsstoffer og gensplejsning. Målet er at få mere gang i salget af økologiske varer. Det er nemlig sådan, at 94 procent af danskerne kender og respekterer det røde ø-mærke, men økovarernes markedsandel står i stampe på kun fem procent. Dog sporer Danmarks største detailkæde, COOP Danmark, i årets første måneder en beskeden fremgang. Økokampagnens slogan "Øøøø...?" vil i den kommende tid kunne opleves i tv, radio, aviser og blade samt i tog og busser. Desuden har den sin egen hjemmeside - www.øøøø.nu - hvor der også er links til informationer om økologi og et vidensspil med præmier. Fødevareministeriet har tilrettelagt kampagnen til fem millioner kroner i tæt samarbejde med Forbrugerrådet, Landbrugsradet, Fødevareindustrien og Økologisk Landsforening. En række detailkæder bakker op om kampagnen med fremstød i butikkerne. /ritzau/