Trafikulykker

Minister: Tunge køretøjer skal gøres sikrere

Der er garanti for dræbte personer, hvis en lastbil og en personbil støder frontalt sammen, men det skal være slut, mener trafikminister Flemming Hansen (K). Han vil have indført skrappere regler i EU.

I et brev til Keld Albrechtsen (EL) støtter han tre konkrete forslag fra Færdselsstyrelsen. Lastbiler skal blandt andet gøres en halv meter længere foran ved at have en speciel kofanger, i fagsprog en deformationszone. Ved sammenstød giver den efter ved simpelthen at krølle sammen. Det har ingen lastbiler i dag, men det burde de have, mener kontorchef Ib Rasmussen fra Færdselsstyrelsen. - Hvis du i en personbil støder frontalt ind i en sådan lastbil, vil du overleve. Det gør du ikke i dag. Det er simpelthen et spørgsmål om menneskeliv, siger han. Også varebiler og off-roadere skal have en deformationszone og vil altså gøre mindre skade på andre i trafikulykker. Endelig skal alle de store biler og vogne også have ændret fronten, så fodgængere vil have større sandsynlighed for at overleve ulykker med liv og førlighed i behold. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Flemming Hansen, men i sit brev skriver han, at han lover at kæmpe for, at reglerne bliver indført i EU. Ib Rasmussen vurderer, at ministeren vil have en pæn chance for at komme igennem med sine forslag. En af verdens største producenter af lastbiler, Scania, er allerede begyndt at konstruere lastbiler med de bløde zoner, og EU-landene har desuden aftalt, at antallet af årligt trafikdræbte i EU - 40.000 - skal halveres inden 2010. Keld Albrechtsen synes dog, at forslagene er for tamme. - Jeg kan ikke se, at det skulle hjælpe de bløde trafikanter, at bilerne bliver gjort endnu tungere, så jeg går videre med sagen, siger han.