Minister vil af med procesmål i folkeskolen

Der er brug for at rydde gevaldigt op i krav til folkeskolen, mener børne- og undervisningsminister.

Det var meningen, at de skulle gøre det mere enkelt, men i realiteten har de såkaldte Fælles Mål for folkeskolen skabt uklarhed og tusindvis af procesmål.

Det mener i hvert fald børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), der vil rydde kraftigt ud i de mange målsætninger. I stedet vil hun nøjes med 215 kompetencemål og 866 færdigheds- og vidensområder.

- Jeg har fuld tillid til, at lærerne med de 215 overordnede kompetencemål og 866 færdigheds- og vidensområder selv kan vurdere, hvilke metoder og inspiration de derudover kan bruge i deres undervisning, siger Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.

Fælles Mål stammer fra 2009, hvor de blev indført med det formål at give retning for undervisningens indhold. Men en evaluering viste ifølge Undervisningsministeriet, at lærerne i meget begrænset omfang brugte de 2257 mål i deres undervisning.

Derfor blev målene ændret i forbindelse med folkeskolereformen. Men det, der skulle være en forenkling, er i stedet endt med i alt 3170 mål, der opfattes som bindende. Ministeren lægger nu op til, at størstedelen skal være frivillige, og det vil hun foreslå forligskredsen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.