Uddannelse

Minister vil dyrke oversete talenter i grundskolen

Indsats for særligt dygtige elever er for spredt og tilfældig i dag, mener undervisningsministeren.

I dag kan elever med særlige færdigheder for let blive glemt i klasselokalerne, mener regeringen. Det vil undervisningsministeren lave om på med en ny talentindsats.
(Arkivfoto)

I dag kan elever med særlige færdigheder for let blive glemt i klasselokalerne, mener regeringen. Det vil undervisningsministeren lave om på med en ny talentindsats. (Arkivfoto)

KØBENHAVN:Med en særlig indsats vil regeringen dyrke oversete talenter i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Med indsatsen følger 65 millioner kroner fra 2019 og fire år frem.

- Det skal sørge for, at de særligt engagerede eller dygtige elever ikke bare sidder og keder sig eller måske bliver ensomme eller ligefrem ender i mistrivsel, fordi ingen tilbyder dem undervisning på deres niveau, siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).

- Der er talentstrategier rundt omkring i landet og gode projekter, men der er ingen samling på tingene. Det betyder, at der let kan være skoler, der falder ned mellem to stole, eller ungdomsuddannelser der ikke rigtig kommer med på vognen, siger hun.

Samtidig vil regeringen investere 190 millioner kroner over de næste fire år i talentforløb for de særligt talentfulde studerende på videregående uddannelser.

Samlet skal indsatsen være med til at råde bod på, at vi historisk har været for dårlige til at have fokus på de dygtigste i det danske uddannelsessystem, mener Merete Riisager.

- Vi er gode til at sætte ind, hvis elever er kommet bagud eller har særlige behov.

- Men vi har historisk slet ikke været særligt gode til at se, anerkende og hjælpe de særligt dygtige elever. Det bør vi være, fordi alle elever har ret til undervisning på deres niveau, siger hun.

På grundskoler og ungdomsuddannelser skal indsatsen sikre en sammenhængende indsats i hele landet.

Samtidig skal der etableres et digitalt univers, hvor lærere og undervisere kan få adgang til undervisningsmateriale for de særligt dygtige og dele erfaringer.

- Der foregår gode ting rundt omkring. Der er for eksempel 9.-klasses-elever, der modtager undervisning på gymnasiet, og naturfagscamps for særligt dygtige gymnasieelever. Men der mangler systematik, siger Merete Riisager.

I erhvervslivet er man glade for udsigten til, at de særligt dygtige elever får endnu bedre muligheder for at udvikle sig.

- Vi går glip af et stort potentiale, hvis talentudvikling beror på tilfældigheder og postnummer, siger erhvervsuddannelseschef Lone Folmer Berthelsen, Dansk Industri.

- Spørgsmålet er, hvor meget de afsatte midler rækker til, når erhvervsskoler og gymnasier fortsat er udfordrede af omprioriteringsbidraget på de to procent om året, siger hun.

/ritzau/