Minister vil se på jernbane- overskæringer

Forbund stiller krav efter ny dødsulykke

KØBENHAVN:Én ulykke er én for meget. Derfor skal ubevogtede jernbaneoverskæringer sikres bedre, så bilister ikke overser toget, når de vil køre over skinnerne. Det mener både Dansk Folkeparti og Venstre. Transportminister Lars Barfoed (K) åbner op for, at penge fra trafikplanen kan bruges på bedre sikkerhed. Både DF og Venstre tvivler dog på, at der er behov for at sikre alle landets 417 ubevogtede overskæringer, som Dansk Jernbaneforbund kræver. Kravet rejses efter onsdagens dødsulykke ved Sdr. Ydby syd for Hurup, hvor en bilist kørte ud foran et lokaltog på Thybanen og blev dræbt. - Det er en god idé at lave en ny risikovurdering af jernbaneoverskæringer. Men det er at skyde gråspurve med kanoner, hvis man siger, at samtlige skal sikres. Nogle er på privat grund eller på marker, men vi skal undersøge, hvor der er behov for yderligere sikring, siger trafikordfører for DF Kim Christiansen. Forhandlingerne om investeringer på bl.a. jernbaneområdet går i gang om kort tid, og Venstre har indstillet til transportministeren, at der bliver sat penge af til netop en sikring af jernbaneoverskæringerne. Dels for at forhindre ulykkerne, dels for at få togene til at køre hurtigere. - Jeg er ikke i stand til at sige, om de direkte skal fjernes alle sammen, men de skal i hvert fald sikres bedre, og det skal der sættes penge af til, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. Afventer kommission Transportminister Lars Barfoed afventer, at Havarikommissionen kommer med en vurdering af den seneste ulykke, hvor en person mistede livet. Men generelt er han villig til at bruge penge fra regeringens kommende trafikplan på sikkerhed. - Det kan være, at en del af midlerne skal gå til at intensivere indsatsen i forhold til de uspærrede overkørsler, siger Lars Barfoed. Der er desuden et lovforslag på vej, der placerer ansvaret for landets jernbaneoverskæringer. Hidtil har det ligget et sted mellem vejmyndigheden og jernbanemyndigheden. Fremover kommer ansvaret entydigt til at ligge hos Banedanmark, siger Pihl Lorentzen. Inden for de sidste fire år er der sket syv-otte ulykker i ubevogtede jernbaneoverskæringer. Flere af ulykkerne havde dødelig udgang, og flere er kommet alvorligt til skade. Dansk Jernbaneforbund kræver, at de farlige jernbaneoverskæringer fjernes helt, eller at der som minimum etableres bomme, som går ned, når der kommer tog. /ritzau/