EMNER

Ministeren: Femern-broen vinder

Flemming Hansen (K) har ikke fantasi til at forestille sig, at Femern-broen overrasker negativt

Der var brok inden Øresundsbroen. Der var brok inden Storebæltsbroen. Derfor er det forventeligt, at planerne om en bro over Femern Bælt mødes af brok - trafikminister Flemming Hansen (K) mener bare ikke, at der er fugls føde på kritikken. Slet ikke sammenlignet med det storslåede i, at broen "forbinder Skandinavien med det øvrige Europa". - Det er min opfattelse, at der ikke er nogen risiko af betydning, for jeg er overbevist om, at broen kommer til at fungere. Vi taler om en forbindelse, der gør afstanden mellem København og Hamborg 150 kilometer kortere, og det spiller jo både økonomisk og miljømæssigt en betragtelig rolle. Jeg har også holdt møde med mine svenske og norske kollegaer, og de er overbevist om, at det bliver en Femern-bro, der vinder, når vi taler om forbindelser til kontinentet. Hvad gør, at du er helt sikker på, at økonomien ikke skrider, som det har gjort ved de tidligere projekter? - Her er tale om to lande, som arbejder meget seriøst sammen, og der er også en tredje part, EU, som er inde med meget betragtelig støttebeløb. Og jeg kan garantere, at vi alle sammen går med seler og livrem for at sørge for, at de her tal holder. Er I mere forsigtige med prognoserne, end for eksempel med Øresundsbroen? - Det kan jeg ikke sige, for jeg har ikke haft med Øresundsbroen at gøre, men vi er i hvert fald forsigtige her, og det er efter aftale med tyskerne, som gerne vil have, at vi er meget seriøse med det her. - Og så skal jeg sige til den kritiske professor, at i de beregninger, vi har lavet, regner vi med en årlig stigning i biltrafikken på 1,7 procent. Det protesterede jeg imod, men jeg er alligevel glad for, at jeg holdt fast. For det er så tilpas pessimistisk, at jeg slet ikke kan forestille mig, at vi når derned. Flemming Hansen beskriver chancen for, at broen bliver til noget som "pæn". Han regner med åbningsceremoni i 2015.