Ministerium: Risiko ved natflyvning med lægehelikopter

Redningsvæsen 3. januar 2007 05:00

KØBENHAVN: Når man i Sundhedsministeriet er i tvivl om, hvorvidt kommende lægehelikoptere i Danmark kan flyve i mørke, så handler det ikke om GPS-systemer, men om risikoen for havarier, oplyser Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Vurderingen bygger på oplysninger fra Statens Luftfartsvæsen (SLV). Ifølge SLV kan såvel helikoptere som almindelige fly flyve om natten, dog med visse begrænsninger. Man kan flyve efter de såkaldte visuelle flyveregler både dag og nat, men erfaringer fra blandt andet USA har vist, at der er sket en del havarier med lægehelikoptere om natten, og Sundhedsministeriet anbefaler derfor, at lægehelikopterne i Danmark ikke bør foretage visuelle flyvninger ud til de enkelte skadesteder i nattetimerne. I England og i Tyskland, hvor lægehelikoptere anvendes i dag, flyves der da heller ikke visuelt om natten. Visuel flyvning betyder, at det er piloten og ikke en computer, der styrer helikopteren eller flyet. I øvrigt understreger Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V), at det langt fra er besluttet endnu, hvorvidt der skal bruges lægehelikoptere i Danmark. - Når vi ændrer det danske sygehusvæsen, så vi får større og fagligt stærkere sygehuse for at redde flere liv, så skal vi samtidig sætte ind med hurtig hjælp der, hvor der bliver længere til sygehuset. Det kan være med endnu bedre uddannet ambulancepersonale, lægeambulancer og helikoptere - dag som nat - men det er først noget, vi beslutter endeligt, når vi beslutter den nye sygehusstruktur. Og så kommer det i øvrigt til at tage en del år før det nye sygehuslandskab er på plads, siger Lars Løkke Rasmussen. Hvis der skal bruges helikoptere i Danmark, så er der ifølge Sundhedsministeriet intet til hinder for, at de vil kunne foretage instrumentflyvninger om natten til og fra godkendte flyvepladser, og på den måde vil de kunne indgå aktivt i det samlede beredskab. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...