Trafikpolitik

Ministre: Ingen penge til busdrift

Hverken trafik- og velfærdsministeren vil bruge ekstra penge for at komme den trængte kollektive busdrift til undsætning. Begge mener, at effektivisering er vejen frem.

Der var ingen penge fra regeringen til trængte busser. Arkivfoto: Lars Pauli

Der var ingen penge fra regeringen til trængte busser. Arkivfoto: Lars Pauli

Der var ikke megen medfølelse med i tasken, da trafikminister Lars Barfoed (K) og velfærdsminister Karen Jespersen (V) onsdag mødte op i Folketingets Trafikudvalg for at diskutere, hvordan man kan komme den trængte kollektive busdrift til undsætning. De nyeste meldinger fra landets trafikselskaber om, at der kommer til at mangle op mod en halv million kroner til busdriften næste år blandt andet på grund af stigende oliepriser, fik ikke pengepungen op af lommen hos nogen af de to. Lars Barfoed skyndte sig at gøre det klart, at ansvaret for busdriften ligger på kommunernes bord, og at han som trafikminister kun har ansvar for selve lovgivningen om trafikselskaber, og at han dermed ikke har en pengekasse at tage af. Han erklærede sig dog villig til at kigge på lovgivningen, hvis parterne mente, at der var forhindringer i vejen for, at trafikselskaberne kan tjene penge. - Hvis vi kan ændre på reglerne, så det bliver nemmere for trafikselskaberne at tjene penge, så er jeg åben for at kigge på det. Men jeg er altså nødt til at sige, at det er kommunerne selv, der har ansvaret for driften af busserne, og det er også sådan, det bør være, fordi de bedst kender kundernes behov, sagde han. Kommunerne styrer selv Karen Jespersen fastholdt ligeledes, at det er kommunernes og regionernes ansvar, og at hun ikke "brød sig om" at blande sig i det kommunale selvstyre. Så måtte man tage det op under de årlige budgetforhandlinger. Begge ministre satte spørgsmålstegn ved, om trafikselskaberne og kommunerne i det hele taget gør det godt nok. - Kommunerne har aldrig haft så mange penge som nu, og alligevel bliver der varslet besparelser rundt omkring på daginstitutioner, skoler og nu også kollektiv trafik. Man må jo undersøge, hvordan pokker det hænger sammen, sagde Karen Jespersen, mens Lars Barfoed opfordrede trafikselskaberne til at lære af hinanden, fordi han kunne konstatere, at der var store forskelle på eksempelvis, hvor meget selskaberne brugte på administration. Skuffet opposition Både S, SF og Enhedslisten erklærede sig skuffede over ministrenes manglende vilje til at komme trafikselskaberne til undsætning. - Man må jo sige, at vi har fået et klart svar på spørgsmålet om, hvad regeringen har tænkt sig at tage af initiativer, nemlig ingen, konstaterede Enhedslistens ordfører Per Clausen, mens Socialdemokraternes kommunalordfører Rasmus Prehn undrede sig over, at ministrene ikke engang anerkendte, at der var problemer i den kollektive trafik. Der var også stor skuffelse hos formanden for Trafikselskaberne i Danmark, Steen Møller (K). - Det er en meget skuffende og overraskende melding, og det sætter den i relief, at den kommer samme dag, som Sverige har varslet milliardinvesteringer i kollektiv trafik, siger Steen Møller, som kritiserer, at politikerne med den ene hånd prøver at lægge rammerne for en god kollektiv trafik i fremtiden, mens de med den anden hånd ikke vil sikre, at busdriften hænger sammen i 2009. Han mener desuden, at trafikselskaberne allerede har sat godt skub i arbejdet med at udveksle gode erfaringer, men at det langt fra rækker. - Vi må nu vende problemet med kommunerne og regionerne og håbe på, at der er et politisk flertal, som er villig til at hjælpe os, når finanslovsforhandlingerne går i gang.