Misforståelse og træthed bag skibskollision

Statens Havarikommission i Sverige har udgivet rapport om skibskollision for et år siden

Jens Hukiær
Ved kollisionen fik Stena Jutlandica revet et stort hul i siden, men kunne dog selv sejle videre til Göteborg. Foto: AFP
Nordjylland 18. juli 2016 16:55 - Opdateret 18. juli 2016 17:58

NORDJYLLAND: Det var i hovedsagen misforståelser mellem de vagthavende befalingsmænd på tankskibet Ternvind, der hører hjemme i Skagen, og passagerfærgen Stena Jutlandica, der var årsag til kollisionen mellem de to skibe 19. juli 2015.

Der var i det hele taget tale om en dårlig planlægning af den måde, de to skibe skulle passere hinanden på.

Det konkluderer en Statens Havarikommission i Sverige, der gennem snart et års tid har gransket årsager til og resultater af kollisionen.

Ved sammenstødet, der skete 19. juli 2015 klokken godt 02 om natten ud for øen Trubaduren lidt udenfor indsejlingen til Göteborg, fik Stena Jutlandica, der havde omkring 600 personer ombord på vej til Göteborg, revet et stort hul i siden af skroget og tog efterfølgende vand ind, men kunne dog for egen kraft sejle videre til Göteborg.

Ternvind, der var på vej til Halmstad med olie, fik knap så omfattende skader i stævnen, men ingen mennesker kom til skade ved sammenstødet.

Misforståelsen i radiokommunikationen mellem befalingsmændene på de to skibe sker kort før kollisionen, hvor Ternvinds styrmand havde fået opfattelsen af, at de to skibe skulle passere hinanden styrbord til styrbord, mens vagthavende på Stena Jutlandica havde den modsatte opfattelse - nemlig at de to skibe skulle passere hinanden bagbord til bagbord.

Af redegørelsen fra havarikommissionen fremgår det dog, at der skete fejl på Ternvind - blandt andet har besætningen på Ternvind undervurderet den fart - cirka 20 knob - som det 185 meter lange Stena Jutlandica nærmede sig tankskibet med.

Træthed hos befalingsmænd

Det Skagenbaserede knap 130 meter lange tankskib havde desuden vigepligten, når det kom sejlende ud fra Göteborg og skulle syd over mod Halmstad.

Derudover skriver havarikommissionen i sin sammenfatning af redegørelsen, at manglen på en udkik på Ternvind i minutterne omkring kollisionen og en for tidlig afslutning af brugen af lods på skibet er medvirkende årsager til, at sammenstødet sker.

- En anden medvirkende årsag kan have været, at de vagthavende befalingsmænd på fartøjerne sandsynligvis var påvirkede af træthed, lyder det i rapportens sammenfatning.

Havarikommissionen kommer også med en kritik af, at ulykken ikke blev taget mere alvorligt, end tilfældet var. Det fælles rednings- og koordinationscenter i Sverige burde efter havarikommissionens mening have indhentet flere informationer hurtigere end tilfældet var. Centeret blev først kontaktet knap en halv time efter kollisionen, fordi Stena Jutlandicas besætning - helt i overensstemmelse med de interne procedurer på skibet - tog hånd om sikkerheden ombord, inden redningsværket blev kontaktet.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...