Mislykket aktion

SF/TRAFIK:S-gruppeformand Mogens Jensen har som opfølgning på betalingsrings-farcen følt behov for at komme med nogle trafikpolitiske betragtninger i dagspressen. Det er uforståeligt, at M.J. i aviserne kører frem med en vild påstand om nedprioritering af den kollektive trafik under VK-regeringen. M.J. og resten af Socialdemokratiet har åbenbart glemt, at de selv var med til at indgå det store brede trafikforlig i januar 2009, hvor vi sammen fordelte ikke mindre en 94 mia. kr. fra infrastrukturfonden til nødvendige trafikale projekter landet over. Ikke mindre en to tredjedele af pengene gik til den kollektive trafik. Desuden er der i VK-regeringens tid igangsat anlæggelse af en metrocityring i København - et projekt til mere end 20 mia. kr. Dertil kommer, at VK-regeringen sammen med Dansk Folkeparti og De Radikale i 2007 indgik aftale om et takstloft for den kollektive trafik. Loftet indebar et opgør med de hidtidige store stigningerne i taksterne - en stigning, der i øvrigt var særlig stor i Nyrup-regeringens sidste leveår. Jeg må derfor totalt afvise M.J.'s påstand som et udtryk for manglende indsigt i den gennemførte trafikpolitik. Den kollektive trafik er blevet tilgodeset massivt. Og nu må det i langt højere grad vejnettets tur ved kommende aftaler. Det er åbenlyst, at den røde regering har behov for en "Operation Red Villy" i kølvandet på den kuldsejlede betalingsring og de brudte SF-løfter om 40 pct. lavere takster i den kollektive trafik. Som led i den operation vil S nu bruge en halv mia. kr. om året til en sænkning af billetpriserne, selv Teknologirådet og alle førende trafikforskere for længst har konkluderet, at en sådan politik ikke flytter bilister over i busser og tog. Typisk vil det betyde 1,50 kr. mindre pr. billet. Den sunde fornuft har i sandhed trange kår i den osteklokkeverden, som regeringspartierne befinder sig i.