Mobilen en ny sut

EMNER 9. september 2004 06:00

PRIORITERING: Vi, der dagligt arbejder med børn og unge, har en klar skelnen, når man bruger begrebet børn. For mig giver det ingen mening, at børn ikke kan undvære mobilen, fordi jeg arbejder med et børnebegreb, der hedder 0-7 år. De børn, som jeg interviewede til min bog, brugte klart mobilen som legetøj til at spille på, og nogle få sendte sms. Betweenagere - børn mellem 8 og 12 år - bruger for de ældstes vedkommende mobilen til at skabe netværk med ved at sende sms og mms. Det er ganske få af dem, som bruger den som telefon. Den er helt rigtigt vigtigt for deres sociale liv. Men for de helt små børn er det klart forældrenes dårlige samvittighed ved ikke at være nok sammen med deres børn, der forårsager en mobil. Det er altså mere forældrenes behov end børnenes. Mobilen er blevet erstatning for sutten. Når børn bliver udstyret med mobiler, fratages de en del af leg og aktivitetsmulighed, fordi de så er fokuseret på mobilen frem for legen og det sociale. Så man bliver også nødt til at kikke på "bivirkningerne". Børn bliver altså allerede tidligt hensat i stresssituationer, som mange har svært ved at håndtere. Hvorfor er det lige, at vi allerede tidligt i barndommen skal lære børnene at håndtere flere "antenner" på én gang, som forskerne udtrykker det, uden først at have givet dem et værktøj til at håndtere dette? Dette værktøj hedder at lære børn prioritering. Hvornår skal jeg have min mobil tændt osv. Børn har svært ved at vælge, fordi de føler, at det de vælger fra er umisteligt, så derfor er mobilen ofte det første man kaster sig over, når man vågner. Det er rigtig dejligt, at skolerne er ved at integrere mobilen frem for forbud, og jeg ser frem til, at skolerne sammen med forældrene lærer børnene at bruge mobilen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...