EMNER

Mobilen går på vingerne - ring hjem fra flyet

Flere udenlandske flyselskaber er klar til at teste mobiltelefoni i luften. SAS og Sterling ser til fra sidelinjen

KØBENHAVN:- Hej skat, jeg er hjemme om en halv time. Jeg er lige fløjet over Himmelbjerget. Sådan en mobilsamtale fra flere tusinde meters højde er både umulig og ulovlig - men scenariet kan meget snart blive til virkelighed. Flyselskaberne Air France, TAP Air Portugal og British Midland (bmi) er nemlig alle klar til at teste et splinternyt anlæg, der gør det muligt at sludre med venner og familie på jorden, mens man selv befinder sig i de højere luftlag. Teknologien, der sikrer, at mobiltelefonerne ikke bryder faretruende forstyrrende ind i flyenes teknik og højttalere, er udviklet af selskabet OnAir, der har hovedkontor i Genève. En talsmand for selskabets presseafdeling oplyser, at det fremover bliver muligt at tale i mobiltelefon, når flyet er nået op over 3000 meter. Og forventningerne til telefonanlægget er store: OnAir regner med, at det om tre til fem år bliver normen, at fly er udstyret med muligheden for at tale i mobil, sende sms’er og tjekke e-mail, siger pressetalsmanden. Klar til start Air France hører til blandt de selskaber, der er klar til at gå i luften med den nye mobilteknologi. I en testperiode fra marts til september 2007 vil et af selskabets maskiner være udstyret med det nye telefonanlæg, og derefter vil selskabet vurdere, om tilbudet skal gøres permanent. - Vi vil gerne tilbyde vores passagerer den nyeste teknologi. Men vi vil også sikre os, at kunderne kan lide det. Derfor spørger vi passagererne, hvad de synes om teknologien, og hvis det forstyrrer for meget, vil vi ikke have det i fremtiden, fortæller en talsmand fra Air Frances presseafdeling i Paris. Han oplyser desuden, at det nye fly bliver sat i rutefart på de kortere distancer mellem Frankrig, Nordafrika og Europa - og dermed sandsynligvis også København. Også Storbritanniens næststørste flyselskab British Midland har planer om at tilbyde mobiltelefoni i fremtiden på de typiske forretningsruter fra London-lufthavnen Heathrow. Bmi er klar til at teste systemet fra OnAir allerede i slutningen af 2006, og selskabet ser hovedsageligt forretningsfolk som oplagt målgruppe. SAS melder pas Herhjemme er flyselskaberne uenige om, hvorvidt det er god service eller ej at tilbyde passagererne at mobilsnakke på flyveturen. - Hvis det er overkommeligt i indkøbspris, er det absolut noget, vi vil se på. Forretningsmanden vil jo gerne bruge sin tid på at arbejde, og vi er nødt til at lave de forretningsforandringer, som markedet og kunderne kræver, siger Peter Jensen, der er flådechef i Sterling. Han fortæller, at mobilanlægget efter planen skal diskuteres i Sterling efter sommerferien. Hos SAS har man derimod allerede taget stilling til den nye mobilteknologi. Og svaret er “nej tak”. - Vi har valgt ikke at give vores passagerer den adgang. Fra undersøgelser har vi det indtryk, at det at kunne tale i mobiltelefon ikke er noget, kunderne efterspørger. Et stort flertal vil faktisk gerne være foruden, og man vil gerne undgå at skulle lytte til andre passagerers bekendelser i mobiltelefonen, fortæller pressechef Jens Langergaard. Alligevel vil SAS følge konkurrenternes erfaringer med det nye telefonanlæg tæt. - Hvis forbrugernes ønsker ændrer sig om eksempelvis ti år, så er det da noget, vi vil overveje, siger Jens Langergaard. Sidste år foretog det engelske analyseinstitut Skytrax en undersøgelse blandt 700.000 flypassagerer. Næsten 90 procent foretrak afslapning frem for mobilsnak på flyveturen.