Mod, mangfoldighed og maskulinitet

Metroman er det nye magasin for mænd, der tør vise deres feminine sider

AALBORG:De røde sko lyser op på den efterårskolde asfalt, og selvom solen skjuler sig bag en sky, er de spejlblanke solbriller et must for 28-årige Bajko Sandenholt, metroman og magasingrundlægger. - Det handler om at udfordre sine feminine sider, siger metromanden med umiskendelig københavnsk accent, selvom han kommer fra Fyn. Lige nu er han i Aalborg for at tage pulsen på det aalborgensiske metromiljø, som skal være en del af grundlaget for det nye netmagasin metroman.dk. På sitet kan den metroseksuelle mand finde råd om shopping, styling og "stuff". Ordene er engelske og det samme er det metroseksuelle koncept. - Begrebet knytter sig til yngre mænd, som bor i en metropol. Men selvom ordet seksualitet indgår, har det egentlig ikke noget med begrebet at gøre. Den metroseksuelle mand er nemlig typisk heteroseksuel, så udtrykket knytter sig til det ydre. En metroman er udadvendt, nysgerrig og kvalitetsbevidst, og vores magasin henvender sig til de mænd, som har fået øjnene op for at man kan gøre noget for at fremhæve sine fordele og opnå en fremtoning, der bliver mere positivt modtaget. Det er hvad kvinder har gjort gennem generationer, nu er mændene med, forklarer Bajko Sandenholt. Med online-magasinet håber redaktøren at ramme ned i et hul i den danske magasinpresse. - Vores udgangspunkt er nutidens mand og hans værdier. Jeg tror på, at mændene har lyst til at gøre mere ud af sig selv, og derfor er det nødvendigt med et mandeunivers, hvor mændene kan finde gode råd og samtidig købe nogle eksklusive produkter, siger Bajko Sandenholt. Selv går han til frisøren ni-ti gange om året, og hver morgen bruger han en halv time på at gøre sig klar på badeværelset. - Det giver velvære at være velplejet, og jeg tror også kvinderne er glade for, at deres mænd gider gøre mere ud af sig selv, siger han, og understreger at grænsen for hvor meget mændene vil gå op i sig selv er individuel. - Nogle synes det er ok at få ordnet negle, mens andre mener det er at gå over grænsen. Alle må gøre op med sig selv, hvad de mener er rimeligt, forklarer Bajko Sandenholt. Der er ikke mange premierenerver at spore hos den selvsikre metroman, for han tror og håber, at magasinet vil blive godt modtaget. - Vi har selvfølgelig ingen garantier, og jeg er spændt på, hvordan læserne tager mod magasinet. Men vi har taget udgangspunkt i, hvad vi selv mangler i mediebilledet, og jeg tror vi rammer noget, som mændene ikke har i dag, siger Bajko Sandenholt.