Moderne mennesker vil forføres

Jørn Duus causerede over Vendsyssels herligheder for 75 erhvervsfolk

TÅRS:- Erhvervsfremme har ikke en skid med geografi at gøre. Det handler om ildsjæle. Eller hvad med: - I slipstrømmen på enhver udvikling opstår der et behov for det stik modsatte, og det i skal overveje er, hvad markedet for tid, fordybelse og ro er for en størrelse. Det var blot to af mange tankevækkende udsagn, som reklamemanden Jørn Duus Hansen præsenterede for 75 repræsentanter fra erhvervslivet i Hjørring og Tårs. Han slog desuden fast, at moderne mennesker ikke nødvendigvis køber billigt eller går efter den bedste kvalitet, men der i mod gerne vil forføres til at købe et produkt, som signalerer, at de står for præcis det modsatte af, hvad en travl og forjaget hverdag ellers måtte give af signaler. - Moderne mennesker vil forføres, sagde Jørn Duus Hansen, som senere i foredraget strammede netop den bemærkning kraftigt op. - Moderne mennesker kan man bilde hvad som helst ind. De køber drømme, ytrede han og nævnte som eksempel Læsøsalt, der efter hans udsagn er hundedyrt og smager nøjagtigt som alle andre slags salt. - Men det moderne menneske køber samtidig med saltet en beretning om manden på Læsø, som har stået og sydet saltet, og det vil man gerne betale for, sagde han. Også den engang så berømte Stelton-termokande fik en kommentar. - Der er sgu varm kaffe nok i verden, så når man køber en Steltonkande, køber man drømmen om design. Og så pyt med at kaffen er kold, for det er slet ikke det, det handler om, sagde Jørn Duus Hansen. Og så havde han en kraftig opfordring til forsamlingen. - Jeg håber ved gud i himlen, at i holder op med at kalde jer for udkantsområde, for hvis i gør det, flygter dem med ild i røven - iværksætterne med de gode ideer og viljen til at gennemføre dem, sagde Jørn Duus Hansen. Der blev med andre ord fyret godt op under den tørre humor, da reklamemanden Jørn Duus Hansen tirsdag aften holdt foredrag for 75 erhvervsfolk på Tårs Hotel. Tilhørerne kom fra Hjørring Erhvervsråd og Tårs Erhvervsforening, som i fællesskab havde arrangeret en temaaften under titlen ”Alternative erhvervsmuligheder og veje til vækst” - og altså herunder bestilt et oplæg af Jørn Duus Hansen. Klare tanker, tak Jørn Duus Hansen efterlyste også flere klare tanker i det nordjyske erhvervsliv - og i erhvervslivet generelt. Med klare tanker mente han en præcis vurdering af en ny virksomheds målgruppe, klare overvejelser om hvordan et opstillet mål skal nås og tanker om hvordan man kan markedsføre sit produkt, så man netop sælger den drøm, der gør, at kunderne er nødt til at købe en given vare. - Man kan ikke være noget for alle kundegrupper i det moderne samfund, så derfor er man nødt til at definere sit område, sagde han. I mangler talent - I har hverken talent eller penge til at konkurrere med København og Aarhus, så lad være med det. Og Danmark er så lille et land, at transport ikke er noget problem, sagde Jørn Duus Hansen, da hans foredrag drejede ind på, hvad Vendsyssel bør gøre, for at tiltrække nye borgere eller turister. Reklamemanden mener med andre ord ikke, at Vendsyssel skal slå sig stort op med musikhuse, operafestivaller og anden kulturel ”bimlen og bamlen”, som han udtrykte det. - Mennesker, byer, landsdele og virksomheder vil helst det, de ikke kan. Og alle såkaldte udkantsområder vil så gerne have de ting, som findes i midten af København - mens alle os, der færdes der til daglig, søger til roen i Vendsyssel, sagde Jørn Duus Hansen, som referede til sin salig fader, som altid indledte sine sommerhusbesøg i Saltum med at hive den unge Jørn med op i en klit, så farmand kunne komme med de vise ord om, at ”her sker der ikke en skid” - som et positivt udsagn, vel at bemærke. - Det er en af de største kvaliteter ved Vendsyssel - at der er mere tid i hverdagen, sagde Jørn Duus Hansen. Underlig konkurrence - I Vendsyssel er der erhvervschefer og turistchefer overalt, som slås med hinanden om at få nye folk herop. Det forstår jeg ikke en skid af, sagde Jørn Duus Hansen, som mente, at samarbejde vel måtte være bedre end konkurrence. Der blev grinet meget under Jørn Duus Hansens foredrag, men under humoren lurede alvoren og de gode råd fra manden, som til daglig arbejder som ”strategisk planlægger” hos reklamebureauet Bates i København. Her forsøger han at definere, hvad der foregår i forbrugernes hoveder, således at det kan omsættes i reklamer og salgsfremmende strategier for de virksomheder, der har råd til at betale for det. De 75 fremmødte erhvervsfolk fik i løbet af en god time en minipræsentation af nogle værktøjer, som måske plejer at drukne lidt i en travl hverdag, og på trods af den korte tid, fremgik det helt tydeligt af Jørn Duus Hansen, at det ikke var nyt for ham at præsentere salgsstrategier med humoren som det smøremiddel, der skal få budskabet til at glide ned. Og så tager vi den lige igen - den fra indledningen af artiklen, som Hjørrings erhvervsdirektør Bo Geertsen har en kommentar til i en artikel andetsteds på denne side. ”Erhvervsfremme har ikke en skid med geografi at gøre. Det handler om ildsjæle”. Så skulle det være slået fast - udsagnet fra reklamemanden, der lever af at tænke tanker om markedsmekanismer og salgsstrategier.