EMNER

Modeuge som Aalborgs varemærke

Kulturelle oplevelser og nye klæder skal sætte byen på landkortet

Det årlige modeshow i Jomfru Ane Gade skal være grundstenen til en hel uge med mode og kultur i Aalborg.foto: Lars Pauli

Det årlige modeshow i Jomfru Ane Gade skal være grundstenen til en hel uge med mode og kultur i Aalborg.foto: Lars Pauli

AALBORG:Aarhus har sin festuge og Horsens sin middelalderfestival. Nu skal Aalborg også have en uge med oplevelser, som sætter den nordjyske hovedstad på landkortet, fortæller Flemming Thingbak, direktør for Aalborg City. Planen er at udvide det årlige modeshow i Jomfru Ane Gade til at være en hel uge med modeshow og et væld af kulturelle oplevelser sidst i august. - Det handler om, at vi sætter dagsordenen som den nordjyske hovedstad. Vi magter både kultur og mode, og det skal vi vise. Vi ved godt, at det her ikke bliver lige så stort som Aarhus Festuge i løbet af de første par år. Men festugen er også startet et sted en gang, siger Flemming Thingbak. Sammen med Citys aktivitetsgruppe og Jørn Munch Nielsen fra Fashion Event er direktøren allerede langt i planlægningen af den kommende mode- og kulturuge. - Vi vil rulle hele 2,5 kilometer rød løber ud i alle gågaderne i byen. Der skal også være en række podier, hvor der alle dage vil være modeshows og kulturelle indslag, fortæller Flemming Thingbak. Startsignalet på ugen skal være modeshowet Fashion Event i Jomfru Ane Gade, og det skal følges op med oplevelser hos stylister og make-up artister. De kulturelle indslag kan være højtlæsning, eller opvisning i at gå på brændende kul, og Flemming Thingbak har allerede sikret sig, at Cirkusrevyens aktører benytte deres besøg i Aalborg Kongres og Kultur Center til også at optræde under modeugen. Blærerøv og Bjerrehuus - Vi skal også udnytte byens andre rum, som det gamle rådhus. Det kunne også være et møde med Suzanne Bjerrehuus og Mads ”Blærerøv” Christensen på for eksempel Mortens Kro, hvor de vil fortælle om deres samarbejde om deres nye bog. Det kunne være fint at byde på et møde med Lise Nørgaard og musikalske oplevelser, beskriver han planerne. Budgettet for mode- og kulturugen er 250.000 kroner. - Det skal være en årlig tilbagevendende begivenhed, som skal vokse sig større og stadig mere frodig. Jeg savner, at vi her i byen har en tilbagevendende kulturel begivenhed, som vi alle kan være en del af, siger direktøren.