Trafikulykker

Mød Nordjyllands fartekspert

Han bliver kaldt på arbejde, hver gang der sker en alvorlig trafikulykke for at afgøre, hvor hurtigt bilerne har kørt

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Poul Erik Bech med sin faste makker, målehjulet, der klarer opmålingen af afstande på kørebanen. Foto: Claus Søndberg

AALBORG:Når der sker en alvorlig trafikulykke i Nordjylland, er det Poul Erik Bech, der bliver ringet efter. Han er bilinspektør og ekspert i at udregne, hvor stærkt en forulykket bil har kørt.

På alle tider af døgnet kan han blive ringet op, hvis der er sket en trafikulykke, hvor politiet vurderer, at der er behov for en undersøgelse af ulykkestedet. Ved dødsulykker skal der altid tilkaldes en bilinspektør.

Ofte arbejder bilinspektørerne under et vist tidspres, da politiets afspærringer først bliver fjernet, og trafikken igen kan glide, når undersøgelsesarbejdet er færdigt.

Det er dog ikke noget, der stresser den 52-årige, nordjyske bilinspektør.

5-8 procent usikkerhed

Fremme ved et ulykkested skal Poul Erik Bech som regel ikke bruge lang tid på at danne sig et overblik over, hvordan ulykken er sket, og få en indikation af hvor hurtigt bilerne har kørt.

- Når vi kommer ud til et ulykkessted, laver vi først en skitse over det hele, måler bremsespor og skridspor og tager en masse billeder. Så undersøger vi køretøjerne, hvor vi kigger på styretøj, bremser og dæk. Hvis ikke vi kan se tilstrækkeligt ved at lyse ind i bilen, piller vi et hjul af, eller tager bilen med hjem til vores værksted, forklarer han.

For en lægmand kan det være svært at forstå, hvordan det er muligt at udregne, hvor hurtigt en totalskadet bil har kørt.

- I ni ud af ti tilfælde kan jeg fastslå farten med 5-8 procent usikkerhed, siger Poul Erik Bech.

Skridspor afslører farten

For at afgøre hvor hurtigt en bil har kørt, kigger han på mange forskellige indikatorer. Ved hjælp af formler kan bilinspektøren ud fra længden på et bremsespor regne farten ud.

I takt med der er kommet flere og flere moderne biler med ABS-bremser, som efterlader mindre tydelige bremsespor, har inspektørerne været nødt til at tage andre metoder i brug.

En af de metoder er at kigge på skridspor, som en bil efterlader, hvis den er skredet sidelæns hen over asfalten.

Så kan man ved at udregne radius på det buede spor i asfalten finde frem til, hvor hurtigt bilen har kørt.

Ud fra skaderne på bilen kan en bilinspektør også udregne, hvor meget energi, i det her tilfælde fart, det har krævet at forårsage ødelæggelserne.

- Hvis en bil - for eksempel en Ford Fiesta - er trykket med 30 centimeter på fronten, så har det krævet så og så meget energi. Ud fra det kan vi estimere en hastighed og sammenholde det med bremsespor og andre forhold, forklarer Poul Erik Bech.

PC Crash rekonstruerer ulykken

En lang række matematiske formler og data på alverdens bilmodeller gør ham i stand til med lille usikkerhed at sige, hvor hurtigt en forulykket bil har kørt.

I mange nyere biler er det også muligt at hente data fra bilens computer, der gemmer hastigheden i nogle situationer.

Til at simulere hvordan et uheld er foregået, har de danske bilinspektører et program, der hedder PC Crash. Med det kan de lave en rekonstruktion af trafikulykken og afspille det som video.

- Det er især nyttigt som værktøj i retten, fortæller Poul Erik Bech, der i en del af retssagerne bliver indkaldt som ekspertvidne.

Poul Erik Bech har arbejdet som bilinspektør i Aalborg i et år og før det to år ved militæret. Han er uddannet elektronikingeniør og flymekaniker og har altid haft en stor interesse for biler.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst