Mondeo med mange talenter

Fords nye mellemklassebil imponerer på rummelighed og køreegenskaber - og diesel klæ¿r den bedst

Jens Sønderup
Fornuftig førerplads. Instrumentbordet er velindrettet og udført i nydelig plastickvalitet.
Biler 9. december 2007 05:00

Diesel gør en god bil bedre. Det gælder i mange tilfælde - og i hvert fald med hensyn til Fords ny Mondeo. Til ¿forret¿ fik jeg en 1,6 benzin - til ¿hovedret¿ en 1,8 TDCI diesel. Efterretten har jeg til gode, men det kunne være Mondeo-seriens topmodel 2,5 V6 benzin med 220 hk motor. Men tilbage til de to testbiler, hvor rækkefølgen var den helt rigtige. Den første testbil - Mondeo 1,6 Trend (125 hk) - er med en pris på 321.128 kr. i sagens natur billigst, men den store Ford opleves til gengæld som en klart bedre bil med dieselmaskine under hjelmen. Dels trækker den langt bedre - dels støjer den mindre. Men det har sin pris. Mondeo 1,8 TDCI Ghia med 125 hk diesel koster 388.428 kr. Men så er den også markant bedre udstyret. Så både mere fornøjeligt og komfortabel at køre diesel-Mondeo. Den har med sin 125 hk dieselmotor sin styrke i stor smidighed og et rigtig godt bundtræk, ligesom den er væsentligt mere støjsvag end benzineren. Desværre har dieselen en hård og gammeldags motorgang, med tendens til vibrationer ved bestemte omdrejninger. Det trækker selvfølgelig fra. Og den levede heller ikke helt op til forbrugs-forventningerne. Under testen blev det til 14,9 km/l mod fabrikkens opgivelse på 17,2 km/l. På dette felt klarede 1,6 benzin sig bedre i forhold til fabriks-tallet på 13,5 km/l. Den kørte under testen 12,9 km/l. Men nogen sprinter er benzineren bestemt ikke og bundtrækket er heller ikke til kvikke 5. gears overhalinger, men stiller man ikke de store krav til trækkraft, er det en ok-maskine. Og kommer farten aldrig over 130 km/t, er det også ok med støjniveauet. Men går det med autobahnfart, eller foretages der raske accelerationer i lavere gear, er støjen ganske påtrængende. Og det så var nok om maskinerne. Resten er fælles for de to Mondeo-varianter - og det kalder næsten på lutter superlativer. Klassens mest rummelige og komfortable kabine byder den på, bl. a. takket være meget stor akselafstand, der også er med til at sikre glimrende stabilitet under kørslen. Et supplement til den fornemt afstemte undervogn. Som forgængeren er Mondeo¿en nemlig adræt i sin optræden i svingkørsel og undvigemanøvrer. Karosseriet er i ro, balancen i orden. Nej, den sætter ikke et hjul forkert og i kombination med en præcis styring er den en af klassens allerbedst kørende. Crashtest-sikkerheden er til fem stjerner, og med hensyn til plads glemte jeg lige at nævne, at bagagerummet lever op til kabinepladsen. Især i den femdørs-variant, hvor det sluger ikke mindre end 540 liter mod 528 liter i sedan-udgaven. Udstyrsmæssigt er Mondeo pænt med - men uden at imponere. Billigste niveau - Trend - byder på bl. a. elspejle med varme, el-rudehejs, elektrisk højdeindstilling af førersæde og sædevarme foran. Og så har den forrudevarme - en Ford-detalje som alle andre biler burde udstyres med. Så alt dette sammenholdt med prisen - lavere end konkurrenter som Toyota Avensis og VW Passat - skal den ny Mondeo nok lokke mange ind i butikken.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...