Italien

Monsterfed Ducati

Jeg er lige vendt hjem fra Italien og der vrimler det med motorcykler. Naturligvis en masse japanere, men i motorsportens hjemland, naturligvis også med italienske motorcykler. Især Ducati er populær i støvlelandet og bare lyden af den tocylindrede V- motor, der hamrer gennem de bløde sving i Toscanas bjerge, får mig til at sætte en Ducati øverst på min ønskeseddel. Og det er slet ikke så uopnåeligt, som det måtte synes. Den nye version af den mindste Ducati Monster kan nu købes for rundt regnet 140.000 kroner og så er det med plader. 695 er navnet på efterfølgeren til 620. For de uindviede kan de i farten ligne hinanden. Det velkendte nøgne Monster-look, V-twin motoren og luftkølingen er den samme. Men så er det også sket med lighederne. Med 73 hk har den fået ekstra 10 hestekræfter og hvad er endnu vigtigere, så er drejningsmomentet også væsentligt højere. 73 hk lyder ikke at voldsomt meget men Ducatis udviklingsafdeling har under ledelse af chefingeniør Claudio Domenicali viet en del tid til at sikre, at Monster 695 en fryd på en snoet landevej. Gasresponsen skulle være blød og forudsigelig og dermed enkel at køre. Har man brug for at bremse hurtigt ned, er man godt hjulpet. Den 43 mm tykke Marzocchi upside down forgaffel bærer Monster 695 to 2-stemplede Brembo calipere med forbedrede bremsebelægninger. Men meget andet er nyt for de, der har kørt 620 modellen. Og de vil sikkert opleve en noget mere afslappet kørestilling. Styret er nemlig løftet lidt og gjort en anelse bredere, så man sidder mere opret. Små personer sidder også godt, da der kun er 775 mm fra sædet til asfalten. Støddæmperen bagpå er hentet hos Sachs og arbejder sammen med en sortmalet svinggaffel. Farvemæssigt er der ikke hele regnbuens farver at vælge imellem. Kun to farver er det muligt at blive forvirret over. Matsort og blank Ducati-rød er det, der er at vælge imellem. Nu kan en sort måske lyde lidt kedeligt, men måske bløder det op på det at man kan få den med blankrødt stel. Benzinøkonomien skulle tilsige 20 km/l, men så skal man ikke køre for ujævnt. Gør man det, får man brug for at tanke ret tit, da tanken kun indeholder 14 liter.