Motionsglade er vilde med pilates

Træningsformen pilates er god til at skabe balance i kroppen og styrke musklerne

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Anne Sophie Hedegaard træner kollegaen Annemette Kirkskov i pilates. Foto: Bente Poder

HJØRRING:Pilates som motionsform breder sig mere og mere rundt om i danske motionscentre, hos fysioterapeuter og oplysningsforbund. I Hjørring har man kunnet dyrke den særlige træningsform gennem flere år. Senest har fysioterapeuterne Annemette Kirkskov og Ann Sophie Hedegaard taget en efteruddannelse, så de nu tilbyder pilates hos Højvangen Fysioterapi og Motion på Åstrupvej. - Det er for alle, for træningsformen kan tilpasses den enkelte, siger Annemette Kirkskov. Pilates træningssystemet blev opfundet af Joseph Pilates, som blev født sidst i 1800-tallet. Han var syg og svag som barn, men overvandt sine skrøbeligheder ved fysisk træning. Han emigrerede til USA og etablerede fitness-studier. Mange år senere opdagede skuespillere og andre berømte effektiviteten af pilates, og i dag er pilates en af de mere populære træningsformer i USA. Normalt henvender fysioterapeuterne sig til mennesker med en eller anden skavank. - Vi har efterfødselsgymnastik, ryghold, skånehold, diagnosehold og balancehold. Men pilates er rasktræning, fortæller Annemette Kirkskov. Hun siger, at den specielle træningsform styrker musklerne og giver stor udholdenhed: - På lang sigt giver det bedre kropsholdning og balance i kroppen. Træningen er meget stabiliserende og holdningskorrigerende. Især musklerne omkring rygsøjle og mave trænes, og man får fat i de dybe mavemuskler. Pilates foregår på en måtte på gulvet, og øvelserne skal foregå langsomt, mens man følger et bestemt vejrtrækningsmønster. Hver øvelse gentages og udføres omhyggeligt. - Man skal nok få varmen, når man laver øvelserne, men man træner ikke puls ved det, så det er vigtigt at komme ud og gå en tur, siger Annemette Kirkskov. Hos Højvangen Fysioterapi & Motion anbefaler man at træne pilates en time om ugen. - Det er ens egen kropsvægt man bruger. Så når man har lært øvelserne, kan man træne derhjemme selv ind imellem, siger Annemette Kirkskov. Øvelserne kræver, at man har kvalitet i bevægelsen. Derfor skal man omhyggeligt lære, hvordan man gør.

Forsiden