Motorfabrik i høje omdrejninger

MAN B&W Diesel bygger nyt lager og forsendelsesafdeling

FREDERIKSHAVN:Egentlig var det slet ikke MAN B&W Diesels hensigt at udvide motorfabrikken i Frederikshavn. Men i går tog virksomhedens direktør, Lars Bjørn, og entreprenør Jørgen Enggaard, Aalborg, de første spadestik til en 3000 kvadratmeter stor nybygning, som skal rumme lager, forsendelse og varemodtagelse. Til sammenligning er den nuværende maskinfabrik på 10.000 kvadratmeter. Dér var der plads nok - også til at klare en del af produktionen i MAN B&W Diesels motorfabrik i Holeby på Lolland, vurderede MAN B&W, da planerne om at flytte produktionen under fælles tag opstod. - Men lige meget hvor tæt vi pakkede os sammen, kunne vi ikke være der, konstaterer fabrikschef Carsten Sørensen i dag. Det er ganske vist kun en del af produktionen i Holeby, MAN B&W Diesel tager med sig til Nordjylland. Nemlig fabrikation af styreaksler og plejlstænger samt montage og afprøvning af færdige gen-set - motorer med generatorer. - Resten af produktionen i Holeby outsources, siger Lars Bjørn. På vej mod 900 ansatte Antallet af medarbejdere på motorfabrikken i Frederikshavn er vokset med lidt over 100 til 725 siden april sidste år. Flytningen af produktion fra Holeby falder sammen med et boom i efterspørgslen på skibsmotorer. - Vi havde regnet med 150 ekstra arbejdspladser i Frederikshavn ved at samle produktionen, siger Lars Bjørn. - Men vores ordrebeholdning er rekord stor, så nu venter jeg, at vi kommer op på mindst 900 ansatte. Kun en enkelt timelønnet og tre funktionærer fra Holeby flytter med til Nordjylland. - Vi har ikke problemer med at skaffe arbejdskraft. Vi uddanner nogle af vore nuværende ansatte til nye funktioner og oplærer samtidig helt nye til at tage over efter dem, siger Carsten Sørensen. Flinke naboer Jordarbejdet i forbindelse med nybyggeriet har været i gang et stykke tid. Der er allerede flyttet 2000 læs jord og sand, og det har givet støj i kvarteret. Men naboerne har taget det pænt. - Det er vi glade for, siger direktør og fabrikschef. Den ny lager- og forsendelsesafdeling tages i brug i etaper i løber af sommeren. Prisen forbliver mellem fabrikkens ledelse og entreprenøren. - Vi oplyser kun den samlede udgift til restrukturering, siger Lars Bjørn. - Den lyder på 170 mio. kr., som også omfatter fratrædelsesomkostninger og uddannelse.