Motorvejspakke er millionsjusk

Regeringens kæmpeinvestering for at sikre motorvejene til 130 km/t er spild af penge, siger trafikforskere

AALBORG:Vi må køre hurtigere på motorvejene - til gengæld bruger regeringen 175 millioner kroner på at forbedre motorvejsnettet. Sådan håber den danske regering at forhindre, at oppositionens dommedagsprofeti bliver virkelighed: at antallet af trafikdræbte ryger til vejrs sammen med speedometernålen. Men ifølge flere trafikforskere er regeringen på afveje, når den vil bruge 175 millioner på at bygge autoværn, fjerne træer og udvide nødsporet. Hvis man vil redde liv, er motorvejene nemlig det dårligste sted at bruge så mange millioner. - Uanset hvem man spørger, kan de kun gisne om, hvorvidt dødsfaldene vil stige eller falde efter regeringens beslutning træder i kraft. Det eneste sikre er, at millionerne ville være bedre brugt på for eksempel landevejene, hvor 90 pct. af dødsfaldene sker, siger Larry Lahrmann, leder af Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet. Han bakkes op af seniorforsker ved Danmarks Transportforskning Hans Lund. - Hvis man ser på Færdselskommissionens 62 anbefalinger, så var ikke en eneste af dem specifikt rettet mod motorvejene. Årsagen til, at det ikke kan betale sig at bruge så stort et beløb på motorvejene, er, at motorvejene i forvejen er blandt af de sikreste veje i landet. Samtidig er regeringens øvrige initiativer om øget politikontrol og skrappere trafikstraffe næsten umulige at håndhæve på motorvejene. - Som politikontrollen foregår nu, skal en motorcykelbetjent følge efter hver fartbillist og få ham ind til siden. Først når betjente vender tilbage, kan man tage den næste bilist. Det er langt, langt billigere at bruge penge på fartfælder på landevejene, siger Harry Lahrmann. Justitsminister Lene Espersens (K) ville oprindeligt blot øge hastigheden til 130 km/t på 15 pct. af motorvejsnettet. Den nye aftale kom netop på plads, fordi Dansk Folkeparti og regeringen blev enige om at fordoble budgettet til motovejsforbedringer. 1. sektion side 4 Leder 1. sektion side 8