Mr. Kedelig kan aktivere folkemasserne

Hvad kan manden, der får præsidenter valgt?

Charlotte Rørth
En modig mand, kaldes David Plouffe, som ellers har ry for at være tilbageholdende, næsten genert og kedelig. Han stod bag præsident Barack Obamas helt anderledes valgkampagne og kommer derfor 24. september til Frederikshavn. Foto: Scanpix
Fodbold 13. september 2009 06:00

Hvordan kan en mand, der virker og ser både almindelig og lidt kedelig ud være netop den, der gør hele forskellen? Være den, der afgør valget til den mægtigste post i verden? Måske er det netop fordi, han umiddelbart er sådan lidt anonym og gennemsnitlig, at David Plouffe lykkedes med at få Barack Obama valgt som USAs præsident. Ingen mener selvfølgelig, at det var ham alene, men alle anerkender, at han havde enorm stor betydning. Præsidenten selv sagde i sin tale 4. november sidste år, da han havde vundet valget, at David Plouffe var “the unsung hero of this campaign, who built the ... best political campaign, I think, in the history of the United States of America.” Om David Plouffe selv bryder sig om at blive kaldt en helt, er langt fra sikkert. Hans rolle har netop været at holde sig ude af rampelyset og derudefra sørge for, at alt gik bedre end i nogen anden kampagne i USAs historie. Og han gjorde det så nyt og godt og sikkert, at han ikke alene har fået to mio. dollars for at skrive en bog om kampagnen, men også rejser kloden rundt for at holde foredrag. 24. september kommer han til Danmark, til Frederikshavn, hvor han slipseklædt og venligt vil fortælle op mod 400 mennesker, hvordan de kan forføre folk. En af dem, der har lyttet så meget til ham, at han end ikke møder op, men bliver hjemme i sin valgkamp i København for at gøre, som Plouffe prædiker, er Frank Jensens (S) kampagnechef Simon Kjær Hansen. - Alle har prist, at Plouffe som den første brugte de sociale medier på nettet, Facebook (Obama havde mere end tre mio. venner), Twitter, masser af mails og så videre, men mange glemmer det vigtigste - hvad han brugte dem til - nemlig at få frivillige til at gå ud på gaderne og snakke med folk og stemme dørklokker, siger Simon Kjær Hansen, som mener, valget af Plouffe som inspirator er “helt afgørende” for, om Frank Jensen får posten som hovedstadens overborgmester. - Det er valgkamp lidt som i gamle dage med kontakt ansigt til ansigt. Det ligger godt til Frank, og det passer godt til Socialdemokraterne. Vi har mange frivillige, der bliver glade af at kunne bruges, kunne gøre noget, forklarer Simon Kjær Hansen. Netop han kan kopiere taktikken fra det store land, fordi valgprocenten til kommunalvalg i København er helt nede på samme niveau, 56 pct., som i USA. Derfor kan man vinde valget ved ganske enkelt at få flere til at stemme. Pudsig mand Det var netop David Plouffes største fortjeneste at få sat så mange frivillige i gang med at snakke på gader og stræder, at især unge, fattige, farvede og spansktalende gik til stemmeurnerne som aldrig før. Og sendte den første farvede mand ind i Det Hvide Hus. - Men hans største sejr kom måske i virkeligheden før, mener Astrid Haug. Hun er nok den, der herhjemme kender mest til David Plouffe. Hun er cand. mag. og pt. på barsel, men er ellers pressechef i Københavns Kommune, senest under den radikale teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam. Hun arbejdede i 2004 i demokraten John Kerrys kampagne for at blive USAs præsident, har siden fulgt Obamas valg, udgiver 9. oktober bogen “Lyt til elefanterne - digital kommunikation i praksis”, og skal eskortere amerikaneren fra København til Frederikshavn på den jyske foredragsdag. - Det er lidt pudsigt med Plouffe ... Det er altså meget uamerikansk, at sådan en som ham har så stor en betydning. Men det har han. Det var hans måde at tilrettelægge kampagnen på, der gjorde, at Obama blev Demokraternes kandidat fremfor Hillary Clinton. Det var i virkeligheden hans største sejr, siger Astrid Haug. Det var Plouffe, der holdt fast på, at man skulle satse på at vinde stemmer i alle stater, fremfor kun i de svingdørsstater, hvis delegerede plejede at være afgørende på Demokraternes kongres, hvor de skal vælge kandidaten. Det var en tankegang, der passede med Obamas måde at arbejde på i Chicago, hvor han netop havde job med at mobilisere frivillige i fattige kvarterer. Men det var Plouffe, der gjorde det. Mobiliserede to mio. frivillige og fire mio. donatorer. Helt uhørt. Især i et land, hvor kun hver anden stemmer, og hvor kandidater finansieres af få og derfor meget magtfulde pengegivere. Troværdigt smil - Hans facon er meget afgørende. Han er meget troværdig, så det virkede, når han lavede næsten amatøragtige videofilm (der blev lagt 1800 film ud på YouTube) fra hovedkvarteret, hvor han bare sad og fortalte, hvad der foregik - selv om alle jo ved, at han ikke fortalte alt. Og når han skrev mail ud til alle, var det som om, han skrev personligt til netop en - og ikke samtidig til de to mio. andre. Jeg ved det. Jeg fik dem selv. Astrid Haug kalder Plouffes opførsel “underspillet”, men om den kun var sådan, fordi det harmonerede med kampagnen, kan hun ikke vurdere, ligesom han egne eventuelle politiske ambitioner er ukendte. Han har arbejdet i valgkampagner for demokratiske kandidater, siden han i 1988 droppede ud af universitetet for at blive frivillig for Tom Harkin, men der står forbavsende lidt om ham i amerikanske medier. Rådgivere er ellers generelt mere end glade for at profilere sig og sikre sig synlighed, der kan veksles til løn eller politiske poster, men ikke Plouffe. Han er stille. - Han må besidde et meget stort mod. Det var et markant brud med alle tidligere kampagner, men man kan jo sige, de var nødt til det. Hillary sad tungt på de kendte kræfter og penge. Men den stabilitet, han havde hele vejen igennem kampagnen, kræver meget mod, siger Astrid Haug. Selv om David Plouffe primært stod for den organisatoriske del af kampagnen, kørte han tæt parløb med den anden David, der stod for det politiske indhold. David Axelrod gjorde ham i 2003 til partner i sit firma AKP&D, som han havde stiftet til at rådgive demokraterne i deres kampagner. Plouffe havde da været ansat i tre år, men nu blev de to tæt og gik begge ind i Obamas stab. Axelrod er det fortsat, han er nu i Det Hvide Hus, mens Plouffe er sig selv og senior advicer i AKP&D. Da de begyndte for seks år siden, var der kun få, der kunne forestille sig, at Barack Obama kunne blive præsident. Han var ukendt, havde ingen stor organisation bag sig, ingen penge få kontakter, Hillary havde det hele. Men han havde de to gange David. Og de to satsede på at få de mange med. - Det var deres kombination af gamle traditioner fra græsrodsorganiseringen og de nyeste teknologier, der var med til at sikre Obama sejren, fastslår Carl Pedersen, adjungeret professor ved Handelshøjskolen i København. Han bor pt. i USA og har netop skrevet bogen “Obama’s America”. I den beskriver han blandt andet, hvordan det lykkedes de to gange David at holde fast i den anden afgørende side af Obamas kampagne. Den, der gjorde ham til statsmand fremfor blot leder. De to sider af kampagnen hang tæt samumen, havde samme ånd af rolig stabilitet, no-drama-Obama kaldtes kampagnen af både dem, der var enige og dem, der fandt det for kedeligt. Obamas sikre kurs Men de vandt på, at Obama ikke kastede med mudder og ikke slingrede i sin kurs overhovedet, men hele tiden holdt sig et niveau over de andre kandidater. De så ud som aggressive detaljeryttere, mens Obama med sin tilbageholdende, næsten arrogante rolighed stod tilbage som den, der kunne ses op til, samle, have overblik og på alles vegne træffe en værdig beslutning. Den del af kampagnen vil Plouffe også skrive om og tale om, men det er ikke en strategi, der kan overføres til Danmark, mener Carl Pedersen. Vi er ikke til helte. - Under selve valget kan f.eks. Frank Jensen vel benytte sig af nogle af de virkemidler, som Obamas kampagne brugte. På den anden side besidder Jensen ikke en brøkdel af den karisma, som Obama har, uddyber Carl Pedersen. Frank Jensens egen kampagnechef vil ikke lige bruge de samme ord, men er i bund og grund enig. - Frank er ikke en Obamatype, han er en anden, en socialdemokrat fra Aalborg, det står han ved - han holder også fortsat med AaB, bare rolig ... Men vi kan lære meget af den anden del af kampagnen. Og det vil være med til at få Frank valgt, siger den danske David, Simon Kjær Hansen. Om Plouffes meritter kan overføres til København, er ikke til at bevise på forhånd. Lige nu prøver Obama i USA at gentage sin kampagnesucces for at få gennemført den største reform af sygesikringen i USAs historie. - Foreløbig ser det ud til, at det lykkes, siger professor Niels Bjerre Poulsen, leder af center for Amerikastudier ved Handelshøjskolen, CBS. Det undrer ikke Astrid Haug. - Obama og hans stab skabte simpelthen en helt ny kampagnekultur. Den virkede. Og det skal den nok gøre igen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...