EMNER

Mund til mund- reklame

NORDJYLLAND:Nye og mere sofistikerede salgsmetoder er på vej til Danmark, når det gælder børn og forbrug. Metoderne er kendt som ”viral” markedsføring og går ud på, at man planter en ”virus” blandt børn og unge, som så går fra mund til mund eller fra sms til sms. - Det er stadig i sin vorden, men det er helt sikkert på vej, siger Tem Frank Andersen, som forsker i børn og medier på Aalborg Universitet. Begrebet viral markedsføring dækker i virkeligheden over flere fremgangsmåder. I nogle tilfælde uddeler firmaer gratis varer som f.eks. tøj eller cd’er til børn. På den måde får varerne status, og børnene anbefaler dem til deres venner. I andre tilfælde er der tale om reklamemateriale via sms. - Det handler for firmaerne om at finde frem til de børn, der er trendsettere. Når først de har fundet dem, har de nemlig indirekte fat i en stor gruppe, siger han. Tem Frank Andersen understreger, at der endnu ikke er lavet forskning i de nye metoder i Danmark. Derfor er der heller ikke nogen, der for alvor ved, hvor udbredte de er. Men han mener, at der er al mulig grund til at være skeptiske overfor dem. - Mindre børn har ikke kompetencer til at forstå, at der er tale om reklame, og at det hele hænger sammen på et højere niveau, siger han. -kat