Terrorisme

Museum kan blive terrormål

I foråret blev det afsløret, at Aros Århus Kunstmuseum er et plagiat.

Det århusianske kunstmuseum er en kopi af den kubeformede Kaaba i Saudi Arabien; et af de ældste arabiske kultussteder, som i dag er mål for den i religionen islam påbudte pilgrimsfærd og den muslimske verdens religiøse midtpunkt. Kaaba består af en omtrent terningformet bygning (ordet kaaba betyder ”terning”), hvis dimensioner angives til 13 meters bredde, 10 meters dybde og 11 meters højde. Aros er som bekendt også en kube. Bygningens grundplan er 52 x 52 meter, og højden på bygningen er 43 meter (Aros er altså noget større end Kaaba). Arkitekterne bag Aros - det lokale arkitektfirma Schmidt, Hammer & Lassen – har med andre ord plagieret den karakteristiske kubeform fra Kaaba. Nu er det en kendt sag, at mindre arkitekter gerne lader sig inspirere af større ånder, og et plagiat er ikke i sig selv nok til at råbe vagt i gevær. Men i forbindelse med Schmidt, Hammer & Lassens plagiering af Kaaba er der en særlig grund til at være på vagt. Arkitektonisk plagiering af Kaaba har nemlig tidligere medført terror. Her tænker jeg på World Trade Center – de to tvillingetårne i New York - som blev angrebet og efterfølgende styrtede i grus tirsdag 11. september 2001. Angrebene 11. september var ikke alene et angreb på USA’s symboler: World Trade Center som symbol på USA’s økonomiske magt, Pentagon som symbol på USA’s militære magt og det mislykkede angreb på Det Hvide Hus eller Kongressen som symbol på USA’s politiske magt. Angrebet på World Trade Center havde også en religiøs dimension. World Trade Center blev nemlig angrebet allerede 26. februar 1993, da en gruppe islamistiske terrorister bragte en kraftig bombe skjult i en varevogn til sprængning i det nordlige tårns parkeringskælder. Formålet var at få Nordtårnet til at vælte over i Sydtårnet og dermed ødelægge begge World Trade Centers tårne med én bombe. Flere mennesker blev dræbt ved terroraktionen i 1993, men tårnene stod tilbage uden større skader. Men det er værd at kigge nærmere på, hvorfor islamiske fanatikere har næret et sådan had til netop World Trade Center. Det er nemlig ingen tilfældighed. Hadet udspringer simpelthen af, at World Trade Center var inspireret af arkitekten Minoru Yamasakis møde med islamisk arkitektur, og World Trade Center-anlægget var en parafrase over pladsen omkring Kaaba (det kan interesserede forvisse sig om ved at læse den internationalt anerkendte arkitekt Ole Baumanns artikel i arkitekturtidsskriftet Archis). Desuden er det muligt at opfatte World Trade Centers to tårne som en række Kaaba’er stablet ovenpå hinanden. Ingeniøren Osama bin Laden og byarkitekturhistorikeren Mohammed Atta valgte deres mål med omhu, og efter terroranslaget mod World Trade Center fik man et Ground Zero. En tom plads som symbolsk spejler den tomme Kaaba i Mekka. Med den viden in mente står det klart, at Aros kan blive et terrormål. Om kunstmuseet i hjertet af Århus rent faktisk bliver mål for terror er mere tvivlsomt. En selvmordspilot vil højst sandsynligt ramme Arne Jacobsens elskede rådhustårn eller Domkirken, inden vedkommende finder frem til Aros.