Musik

Musik er Ungarns stærke turisme-kort

{ Det er ikke uden grund, at et af Ungarns stærke kort i kulturturismen er musik og dans. Musikken er en velintegreret del af folkesjælen - af historiske grunde, og fordi man i uddannelsessystemet har valgt at værne om musikkens betydning. Alle børn får således musikalsk træning fra de er tre år, og denne skoling følger dem hele vejen gennem skolesystemet - uden undtagelser. Har man et spirende talent, får man naturligvis gratis undervisning - og konsekvensen af denne målrettede indsats er, at Budapest og Ungarn råder over utrolig mange dygtige musikere, der får skabt et publikumsunderlag, således at hele 10 symfoniorkestre kan fungere side om side i hovedstaden Budapest. I 1900-tallet lykkedes det dygtige komponister som Bartok og Kodaly at genfinde de levende traditioner fra den ungarske folkemusik og overføre dem til nye klassiske værker. Det har gjort Bartok til en af giganterne inden for det tyvende århundredes musikhistorie, og placeret Kodaly som vel nok den mest populære komponist hos det ungarske publikum. Netop Kodaly skal også æres for indsatsen i musikskolingen af ungdommen, idet netop hans musikskolingsprogrammer anvendes overalt i Ungarn og i øvrigt i mange andre lande. Under det kommunistiske styre blev musikkulturen velsponseret. Det betød, at publikum kunne nyde et musikalsk liv, der i højde og kvalitet konkurrerede med resten af Europa, og hvor store navne som Stravinsky og Bernstein blev budt velkommen. Dette system er videreført og er en af de væsentligste årsager til, at Ungarn med statslig støtte gennemfører så mange kultur-events gennem året - med Forårsfestivalens enestående klassiske program som en af de mange. Men det gælder også eksempelvis den internationalt berømte Operafestival i Miskolc i det nordøstlige Ungarn, fortæller direktør László Oláh, der er direktør for Ungarns Nationale Turistkontor. - Miskolc er en industriby med omkring 200.000 indbyggere, og her besluttede bystyret i parløb med os for nogle år siden, at byens kendetegn ikke blot skulle være industri. Opgaven var derfor at opbygge en ny kulturdimension. Det blev Opera, og det har vi været med til at udvikle og støtte, siger direktøren.