Aars

Musikhus til kartoffel pris

Per Kirkeby havde visionerne om udseendet af et musikhus i Aars. Men der skulle en fagmand til at oversætte dem til praktisk arbejdssprog med hvad dertil hører af mål og tal.

Den nye bog giver et indblik i arbejdet med Vesthimmerlands Musikhus. Blandt andet med et par rappe betragtninger fra arkitekt Dan Christensen.

Den nye bog giver et indblik i arbejdet med Vesthimmerlands Musikhus. Blandt andet med et par rappe betragtninger fra arkitekt Dan Christensen.

VESTHIMMERLAND:For ALFAs vedkommende blev det arkitekten Dan Christensen, medindehaver af det meget anerkendte arkitektfirma Kjær og Richter i Århus, der fik opgaven. Han er en af landets mest erfarne i branchen når det gæld opførsel af kulturhuse, men direkte konstruere en bygning på en kunstners forlæg har han ikke prøvet før. Det gav et sjovt, krævende og givende samarbejde, skriver han blandt andet i en kort, veloplagt tekst i den nyudgivne bog. Rolige himmerlændinge Man fornemmer at han liiige skulle vænne sig til den himmerlandske mentalitet. Den med, at man går i gang uden at have styr på det hele, i stor tiltro til, at man finder løsninger hen ad vejen: "I vores møderum i Århus sad Keld Jørgensen (daværende kommunaldirektør i Aars. red) og Kirsten Holmgaard (rektor på Vesthimmerland Gymnasium. red) og forklarede den tilsyneladende tidsmæssige blindgyde Aars Kommune var ved at komme ind i. Det ville absolut kræve stor opfindsomhed at finde en måde at komme helskindet igennem det her - både med et realistisk projekt og en tidsplan." "Problemet med, om der nu var penge nok, tog de med stoisk ro - selv om det jo lurede i horisonten, at vi skulle fremtrylle et hus til en kilopris, der kunne konkurrere med kiloprisen på kartofler". Og det blev faktisk et musikhus til kartoffelpris, gør han op. Kirkeby god i samarbejde Dan Christensen kalder sig selv "skyggemanden", fordi han skulle følge Kirkebys tanker så tæt. En opgave der faktisk faldt ham let: "Et godt hus skal være gennemsyret af én tankegang. Jeg var klart indstillet på at lade en andens intention være styrende", forklarer arkitekten blandt andet. Der imod var han mere spændt på, om Kunstneren Per Kirkeby ville være klar til at indgå de store og små kompromisser, der oftest dukker op i den slags projekter. Men det var Per Kirkeby: "I den her proces var det nødvendigt, at han var intens og koncentreret om opgaven, når vi var sammen. Det var han til min lettelse - meget endda", lyder det om nogle af de møder, der på grund af Per Kirkebys sygdom fandt sted i København. Og resultatet? Dan Christensen er godt tilfreds - også med at han diskret fik skubbet Per Kirkeby til at lave det store maleri i foyeren, der, for ham afrunder opgaven som "skyggemand".