Musikmiljøet trænger til en krammer

Peder Pedersen
Gui­ta­rist Knud Møl­ler har i man­ge år boet i en gam­mel sko­le i midt­jyl­land, hvor han også har et lil­le hjem­me­-stu­die. Foto: Ul­rik Tof­te
Skolevæsen 11. marts 2007 05:00

HJØRRING/HEDENSTED: - Når jeg de senere år har spillet på Sysseltinget, har det været trist at se, hvordan det dejlige spillested og byens musikliv langsomt er sygnet hen. Det virker meget nedslidt og kunne nok trænge til mere opmærksomhed, mener guitarist Knud Møller, der har Hjørring som fødeby og egentlig gerne ville være med til at give Sysseltinget og det pressende musikmiljø en krammer. Knud Møller er et produkt af 70’ernes blomstrende musikmiljø i Hjørring. Sammen med andre entusiastiske, talentfulde musikere var han i flere år med til at holde dampen oppe på byens spillesteder. Græsrødder og musikere fra jazz, folkemusik, rock og blues gav hinanden inspiration, konkurrence, ven- skaber og feedback i en kreativ proces, der markerede Hjørring på det musikalske landkort. Musikmiljøets omdrejningspunkt, Sysseltinget, var et af de populæreste og mest omtalte spillesteder i landet. I dag er Sysseltinget mærket af mangel på opmærksomhed, mangel på rettidigt omhu, mener Knud Møller, som i dag bor i en gammel skole i midtjylland. Fyldt kalender - Jeg har meget at takke musiklivet i Hjørring for, men jeg er også nødt til at være realist. Jeg bor i dag så langt væk og har så travlt, at jeg peronligt ikke kan gøre ret meget for at vende udviklingen i Hjørring, siger han og fortæller om årets resterende to nye cd-produktioner, den ene med countrysanger Ester Brohus, samt tre turnéer med i alt 80 job, i øjeblikket i bluestrioen Thessink, Nalle og Møller, senere med den faste makker gennem mange år, Johnny Madsen. - Men jeg er klar med moralsk støtte, selv om det jo desværre ikke nytter meget, tilføjer han og er dog ikke helt afvisende over for mere håndgribelig støtte, hvis der kommer gang i en genrejsning af musikmiljøet. - Jeg tager altid telefonen og så må vi jo se, siger han - og tager telefonen, der kalder ham tilbage til den delvist renoverede gamle skole, kalenderen og sønderjyske problemer. En manager fortæller om indkvarteringsproblemer, når Knud Møller her i foråret skal til Grammy-fest i Sønderjylland. Sammen med Hans Thessink og Rock Nalle er han nomineret til Årets Bluesudgivelse, desuden er han personligt nomineret til titlen som Årets Instrumentalist. - OK, jamen så bliver vi måske nødt til at køre i taxa fra Tyskland, slutter samtalen med manageren, hvis planer ikke umibbelbart bringer Knud Møller til Hjørring i år. Men han kommer alligevel jævnligt, da han har familie nær Hjørring, der var udgangspunkt for en opvækst med gode og mindre gode minder. Drillet og mobbet - Jeg var en lille tyk dreng, der jævnligt blev drillet og mobbet. Jeg var ikke ret god til sport, men jeg ville jo gerne markere mig, så jeg begyndte at spille trommer, til jeg som 11-årig fik min første guitar, fortæller han. Derefter gik det stærkt. Hårdt arbejde og masser af talent gjorde ham hurtigt kendt i musikmiljøet. - Det var nu ikke helt nemt i starten. På flere værtshuse blev jeg smidt ud, fordi jeg hverken var høj nok eller gammel nok, husker han. Senere fik han sit eget band, Jøl og Pangel, og lidt senere igen begyndte han at spille violin og kom med i Slåbrock Band. - Det var altid let at få job i Hjørring, hvor der var mange spillesteder og et godt musikliv. Det betød meget for mig, for så kunne man få umiddelbar respons på det man lavede. Ens fag blev taget alvorlig, og desuden kunne jeg allerede som halvvoksen komme ind og høre de store navne som f.eks. jazzmusikeren Stan Getz. Det var helt fantastisk, husker han og fortæller videre om en solid karriere med konservatorieuddannelse i Aalborg og masser af job med kendte solister samt egen produktion af musik til tv-udsendelser, f.eks. DRs serie fra Grønland, Den Sidste Slæderejse. Men hvad har egentlig styret karrieren? Valg med hjertet - Jeg føler ikke, at jeg sådan har styret karrieren, jeg har egentlig altid bare valgt med hjertet. At det så har givet en fornuftig karriere, er jo skønt, siger han. Arbejdet med at lave musik til film og tv, sætter han stor pris på. - Det giver en god balance i mit arbejde, så jeg ikke altid er på farten og lever i en kuffert, siger han og glæder sig meget over den gamle skole, der med udsigt over markerne er et godt fristed for familien Møller, som tæller mand, kone og en særdeles afslappet kat, Denne eftermiddag snorker katten højlydt fra sit leje i hjemmestudiets chefstol, hvorfra der udsigt til et større antal guitarer, violiner og studiegrej. - Her i den gamle skole har min kone Isa også sit eget firma, der formidler kendskab til dansk energiteknologi i udlandet, og katten nyder livet, så det er bare dejligt at komme hjem til, når der er pauser i turnélivet, understreger Knud Møller, mens han tænder piben og vender tilbage til musikmiljøet i Hjørring. Hvem har ilden? - Det er svært at gøre noget for Hjørring. Byens musikliv mangler nok en ildsjæl, en person, der vil lægge noget hjerteblod i ideerne og som kan skabe den nødvendige opbakning. En lokal Hjørring-udgave af direktøren for Horsens Ny Teater Frank Panduro, som virkelig har givet Horsens et musikalsk og kulturelt løft, mener Knud Møller. - Jeg ved ikke, om det er en god ide at ansætte en til det. Det er nok bedst, at vedkommende kommer af sig selv. Sker det ikke, er det svært at se en løsning, siger Knud Møller og erkender, at han udover en verbal krammer ikke selv har de store muligheder for at ændre på tingene i Hjørring, hvor musikmiljøet i disse år måske kan sammenlignes lidt med en gammel drikkevise, der nærmer sig sidste vers. Kun få husker teksten, og dem der kan, er allerede gået under bordet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...