Muskler i flot indpakning

Astra-seriens topmodel 1,6 Turbo Sport - smart, stort kraftoverskud og spændstige køreegenskaber

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Glimrende førerplads bortset fra en enkelt detalje. Astra’en har ikke drejehjul til ryglæns-indstillingen men i stedet et greb, så justeringen sker rykvis.

Allerede før man sætter sig bag rattet, har Opel Astra Turbo plusser i karakterbogen. Den ser hamrende godt ud. Ganske enkelt et af klassens smarteste design. Men udseendet alene gør det jo ikke, og så er det godt, at Astra’en er en helstøbt bil med kun få svage punkter - især denne testbil: 1,6 Turbo Sport. Den er seriens topmodel - i hvert fald ind til den ultimative version af Astra’en - OPC’en - kommer. Turbo Sport-udgaven har en sprød 1,6 liters turbo-benzinmotor anbragt under hjelmen, og det er en maskine, man hurtigt bliver glad for. Den yder 180 hk, så i kombination med bilens størrelse indebærer det et herligt kraftoverskud. Støjsvag og komfortabel Lidt specielt har Opel-turboen forsat en snert af fordums velkendte turbotøven, men det opleves ikke generende - snarere som en understregning af, at bilen har stærke muskler at spille med. Drejningsmomentet er 266 Nm ved 2200 omdr., så der er sejtræk til kvikke motorvejsoverhalinger selv i 6. gear. men det koster selvfølgelig at have så mange heste under hjelmen - fabrikken opgiver et gennemsnitsforbrug på 13,9 km/l, men væk fra testlaboratoriet og ude i den virkelige verden ser det anderledes ud. Gennemsnitsforbruget under testen landede på 11,7 km/l. Indendøre mødes man af et flot designet instrumentbord i gedigne materialer, men bagi må man sande, at skønheden kan have sin pris. Karosseriets smarte former har i den ny Astra forringet udsynet bagud, og loftshøjden i bagsædet er heller ikke imponerende. Men ellers kommer man komfortabelt hen over asfalten. Støjniveauet indendøre er klædeligt lavt og undervognen opsluger på udmærket vis vejens ujævnheder. Og det vel at mærke uden at det går ud over køreegenskaberne. På dette felt er Astra’en noget af det ypperste, klassen byder på. Den er spændstig og sikker i sin opførsel takket været en velafstemt undervogn, og et præcist og direkte styretøj. Det kommer endnu mere til sin ret, når Astra Turbo’en er forsynet med Opels Flex Ride-undervogn, som automatisk justerer affjedring og styring. Fremragende lys Men det er ekstraudstyr til 14.900 kr. og akkurat som Premium-pakken til 20.898 kr. med bl.a. de specielle AFL bi-xenon forlygter er det. Disse lygter har kurvelys - det vil sige, at lygterne drejer i takt med, at man drejer bilen - og desuden har de automatisk tilpasning af lyset i forhold til hastighed og vejrforhold samt automatisk op- og nedblænding. Det er et fremragende lys, der ikke blot af komfortable men også sikkerhedsmæssige grunde burde sidde i enhver bil. Staten kunne passende give nedslag i registreringsafgiften, hvis bilen er forsynet med denne type lys.