Mystik om Byzantio-episoder

EMNER 1. december 2002 07:00

LONDON: Forud for det enkeltskrogede olietankskib "Byzantio"s ankomst til dansk farvand i aften sår oplysninger fra det internationale skibsoplysningsregister Lloyds tvivl om to episoder, skibet var indblandet i tidligere på året. Desuden tager tankskibets græske kaptajn, Kardaras Constantinos, det forliste tankskib "Prestige"s ellers så udskældte kommunikationsudstyr i forsvar. Ifølge Lloyds blev "Byzantio" tilbageholdt i Dublin i syv dage i august på grund af problemer med brandslukningsudstyret og nødvendige sejltilladelser og certifikater. Men ifølge Constantinos' udsagn til Ritzau var det kun småtterier af sidstnævnte type, der forårsagede tilbageholdelsen. - Det var udelukkende et spørgsmål om papirer. Der var nogle certifikater, der skulle ændres, og papirerne skulle sendes fra Malta, sagde kaptajnen forud for det 26 år gamle skibs afrejse fra Tallinn i Estland. Hans ledelse i Aegean Shipping Management i Piræus, Grækenland, har sagt, at episoden skyldtes en "ondskabsfuld" og nidkær irsk inspektør. Selskabet har siden forsøgt at få oplysningerne slettet fra et af de mest kendte internationale registre, Paris Memorandum of Understanding (MOU). Det andet tilfælde fandt sted i en havn i Middelhavet, enten i april eller juli i år, da "Byzantio" ifølge Lloyds havde et sammenstød med et andet tankskib. Lloyds konstaterer, at skylden for episoden endnu ikke er placeret, mens charterselskabet har afvist ethvert ansvar. Ifølge Aegean Shipping Management var der ikke tale om en "kollision", men om "kontakt". - Det var et lille skib med brændstof. Det sejlede ind i dette skib, mens det lå stille, sagde Constantinos. Han har endvidere afvist, at der var noget galt med det ligeledes Crown-chartrede skib "Prestige"s kommunikationsudstyr. Derimod noterede den danske lods, der tilbragte to døgn om bord på "Prestige", sig alvorlige problemer med radar- og antikollisionsudstyret. - Jeg tror ikke, at "Prestige"s problem var vedligeholdelsen, sagde Constantinos. Ifølge ham er "Byzantio"s kommunikationsudstyr tip-top, men han har ikke kommenteret spørgsmålet om, hvorvidt skibet har antikollisionsudstyr. Både Aegean Shipping Management, havnemyndighederne i Tallinn, og Constantinos har henvist til, at "Byzantio" har klaret adskillige hårde inspektioner i de senere år, senest i Tallinn og Rotterdam. Efter et pressemøde om bord på "Byzantio" har Aegean Shipping Management siden afvist at lade journalister komme om bord. Over for Ritzau er det begrundet med spørgsmål om forsikring, samt det faktum at skibet ikke er godkendt til at medtage passagerer. - Måske er der ting i hjørnerne, som man ikke ønsker, at journalister skal se, siger markedsføringschef i Tallinn havn, Erik Sakko, til Ritzau. Sakko har dog samtidig understreget "Byzantio"s sødygtighed og taget afstand fra "mediehysteri" i forbindelse med det 26 år gamle, tidligere Maersk skibs færd gennem Østersøen, Bælterne og Kattegat med en last på godt 50.000 ton svær russisk brændselsolie, der har Rotterdam som slutdestination. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...