Når bagagen rejser på 1. klasse

Der er vel ikke noget mere typisk end den årlige bilferie til Italiens lækre pastaretter, Frankrigs elegante byer eller Alperne i Schweiz og Østrig, der nok kan bjergtage selv de mest computerblege medlemmer af familien.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Plads til det meste. Testens modeller rummer barne-vogn, bleer og børn. Især, hvis man fravælger prestige-mærkerne, hvor bagagerumspladsen ikke er i højsædet.

Men turen kan også tage livet af familiens bil, hvis den ikke er trimmet til de tusindvis af kilometer og måske gøre rejsen sur for passagererne, hvis transportmidlet ikke byder på ordentlig komfort. Vi har testet seks moderne familiebiler, der hver især nærmer sig drømmebilen til bilferien. Og nej, det er ikke mpv’er, der kan ommøblere kabinen i en snæver vending og hvor man sidder højt som i en turistbus. Det er heller ikke firehjulstrækkere eller en af de mange nye biltyper, der er skudt frem de seneste år. Vi har håndplukket en række af de mest populære stationcars, der nok er en klassisk biltype, men som er skabt til sommerferiens behov. Med kæmpestore bagagerum, komfortable kabiner med god plads og aircondition, så hele familien kan holde hovedet koldt i selv de længste bilkøer. Allerbedst er det, hvis vognen er udstyret med en moderne dieselmotor, der nok er nøjsom med dråberne, men som ikke er kort for hovedet hvad angår hestekræfter. Men benzinmotorerne har også deres berettigelse viser testen. Især, hvis man tager merprisen for dieseldrift med i betragtning. Sikkerheden er også en selvfølge. Med ESP, der forhindrer udskridninger, som standardudstyr og minimum fire stjerner fra Euro NCAP. Bilerne agerer ofte både firmabil og privatvogn og betegnes som regel firmaklassen. Citroën C5 har længe været en af de mest populære, kun overgået af Ford Mondeo og Toyota Avensis. Senest er de typer dog overgået af den stadigvæk nye VW Passat. Peugeot 407 kæmper fortsat for at få fodfæste hos firmabilkøberne og familien Danmark. Og så er der Mazda6, der lever et roligt liv med stabile salgstal. Er disse bilmærker ikke fine nok, har vi medtaget et par mærkevarer i form af Alfa 159 Sportwagon og Saab 9-3 SportCombi. Priserne i den store stationcar-buffet begynder ved 316.990 kroner. Men husk endelig, at de i denne klasse kun er vejledende. Ingen betaler fuld pris. De største rabatter findes traditionelt hos Citroën, Ford og Toyota, men betydelige rabatter på VW Passat hører også til dagens orden.