Dyr

Når frøposernes indhold ikke er, hvad de lover

Niels Fa­ber er ved at være træt af krum­me græs­kar. Græskarret til højre skul­le have set ud som det til venstre, men for an­det år i træk er det gået galt, og det er ikke Niels Fa­ber, det er noget galt med.Foto: Grøn Kom­mu­ni­ka­tion

Niels Fa­ber er ved at være træt af krum­me græs­kar. Græskarret til højre skul­le have set ud som det til venstre, men for an­det år i træk er det gået galt, og det er ikke Niels Fa­ber, det er noget galt med.Foto: Grøn Kom­mu­ni­ka­tion

På Bo Godt tager vi selvfølgelig vore læsere alvorlig. Faktisk var det Bo Godt, der i sin tid var først til at afsløre invasionen af dræbersneglen, netop fordi vi tog en læser Gunnar Christensen alvorligt: Han havde henvendt sig til Gud og hver mand uden at blive hørt. Vi lyttede til hans historie, og det kom der som bekendt meget ud af. Vi lyttede også, da Peter Andreasen for nogle år siden ringede og sagde, at både hans og mange naboers graner var røde. Ingen vidste dengang hvorfor, men Skov og Naturstyrelsen satte en undersøgelse i gang, og det viste sig, at de milde vintre var en trussel for granerne. De lus, der ellers holdt vinterpause, fortsatte med at suge fra granerne hele vinteren, og det var for meget af det gode. Græskar kan også give problemer. Skal man finde sig i at få at vide, at man er den eneste, der har klaget over krumme græskar, græskar, der skulle være lige. Nej vel skal man ej. Niels Faber ringede sidst i juli og fortalte, at han høstede krumme græskar, som ellers skulle være aflange og pæreformede. Han har lidt hobbylandbrug, og kunderne vil ikke have hans krumme græskar. Det mystiske ved sagen var, at fænomenet nu var sket andet år i træk. Niels Faber købte sidste år en pose frø hos Dæhnfeldt af sorten Pumpa eller hvidbusk, som Dæhnfeldt kaldte den. Resultatet blev et hav af krumme græskar og ikke det, som billedet lovede. Dæhnfeldt undersøgte sagen og gik (næsten) straks til bekendelse. Forklaringen lå hos den italienske frøproducent, der havde byttet lidt rundt på indholdet i poserne, men, sagde den flinke mand, så må Weibulls også have et problem, for de får frø fra samme producent. Da Niels Faber igen i år skulle købe frø, valgte han samme græskar, men nu fra firmaet Hammenshögs uden at vide, at dette frøfirma er identisk, eller i al fald søster til Weibulls. Resultatet blev nøjagtig det samme. Krumme usælgelige græskar, der skulle have været lige. Bag på posen fandt han så ud af, at han skulle ringe til Weibulls danske afdeling, hvis han havde noget at klage over. (Firmaet er svensk). Det gjorde han og blev lovet en opringning, når man havde undersøgt sagen, men han blev aldrig ringet op. Derfor ringede han til Bo Godt, alle haveejers forkæmper, der straks tog fat i kraven på firmaets produktansvarlige. Den produktansvarlige gjorde stakåndet opmærksom på, at frøposen ikke var fra Weibulls, men fra et andet firma: Hammenhögs. Ja, men lad os da få fat i den produktansvarlige her, var vort svar, og hvor heldig kan man være. Det var præcis samme person. Hammenhögs nu produktansvarlige kunne herefter fortælle, at hun aldrig havde hørt om et tilsvarende problem, så det lød usandsynligt, at det var firmaets frø, det var galt med. Men den slags forklaringer kender vi godt, så vi fik presset den produktansvarlige til at modtage en kopi af posen, for her ville hun kunne se, hvem der producerede varen, om det måske netop var samme italienske producent, som Dæhnfeldt i sin tid benyttede. Den produktansvarlige lovede straks at melde tilbage, men gav nu ikke lige lyd fra sig. Fat i den danske afdeling. Heller ikke her havde man hørt tilsvarende, men når deres erhvervssælger kom hjem fra ferie, ville han tage sig af sagen. Måske havde han hørt andet. Vi sendte en rykker og til alt held var sælgeren lige hjemkommet fra ferie. Og så gik det faktisk stærkt. Af en eller anden mystisk grund var der ikke et såkaldt lotstempel på Niels Fabers pose, der ellers kunne føre til producenten af frøene, så sælgeren Geert Lodberg ringede prompte til Holland, England og Italien, steder man køber græskarfrø, og i Italien kunne man bekræfte, at man sidste år havde lavet kludder i posernes indhold. - Desværre ser det ud til, at nogle af de poser, vi har fået sendt på markedet, kommer fra den italienske leverandør, fortæller Geert Lodberg, der bedyrer, at der ikke er tale om en bevidst handling for at slippe af med et måske større parti frø. - Det, der er sket, er, at der ikke har været afstand nok til en græskarmark i nærheden. Det kan både være en mark til frøproduktion eller en mark til produktion af færdige græskar. Herved er der sket en bestøvning af en fremmet sort, som så i nogle tilfælde kan resultere i afvigelser i den sort, man ønsker at producere, fortæller Geert Lodberg og fortsætter: Normalt kan sådanne uheld undgås inden høst af frø, fordi man ville kunne se afvigelser af sorter i marken, hvor frøproduktion sker. Hvis ikke man er påpasselig med at kassere de frugter (græskar), som ikke er lig den sort, man har ønsket at producere, så sker det, som Niels Faber har været udsat for. Geert Lodberg fortæller, at han i det daglige primært arbejder med det professionelle område, og her har han aldrig været udsat for den oplevelse, som Niels Faber har. - Niels Faber har været meget uheldig, og det er ikke hans dyrkningsmetoder det er galt med. Det er de frø, vi har leveret. Desværre er det ikke muligt at sortere de forkerte frø fra, da de i dette tilfælde ser fuldstændig ens ud, siger Geert Lodberg. . Altså thi kendes for ret. Niels Faber er fuldstændig frikendt og Weibulls har straks sendt erstatningsfrø til den uheldige avler.