Når ingenting kan blive som før

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Spillefilmen "Værelse 304" er en såkaldt multiplotfilm, hvor filmens personer historier flettes sammen af en begivenhed. Foto: Henrik Bo

Et vendepunkt, det er nok det alle filmens personer når frem til, siger instruktør Birgitte Stærmose, da hun skal forklare, hvad hendes seneste film "Værelse 304" handler om. Hun er faktisk ikke meget for at forklare, hvad publikum skal mene og føle, når de ser hendes film: - Der er ingen rigtig måde at se mine film på. Jeg synes, at det er spændende, hvad andre måske kan se, som jeg ikke har opdaget, fordi vi alle kommer med vores egen baggrund, siger hun. Birgitte Stærmose har instrueret flere novellefilm og dokumentarer blandt andet den dokumentariske fiktionsfilm "Ønskebørn" fra 2009, der blandt andet indbragte hende den danske Robert. Nu debuterer hun som spillefilmsinstruktør med filmen "Værelse 304", der foregår på et hotel i København. Det vil sige, at det gør den faktisk ikke: - Vi valgte at filme i Zagreb, fordi det var der, vi kunne finde det helt rigtige hotel til filmen og til prisen, siger Birgitte Stærmose og fortæller om det at arbejde med et større projekt som en spillefilm: - Det var helt særligt at arbejde længere tid på én location, hvor holdet, meget belejligt, også kunne overnatte samtidigt. Der opstod nærmest en lejrskolestemning, og det hele blev endnu mere intensivt af, at filmen blev optaget under askeskyen, så skuespillerne var nødt til at finde alternative måder at komme frem på. De danske skuespillere blev for eksempel kørt herned med bus fra Nakskov, ler Birgitte Stærmose. Med andre ord, så blev filmoptagelserne anderledes end planlagt, og det kan i følge Birgitte Stærmose være en gave: - Jeg bliver helt skuffet, hvis alle ting bliver, som jeg havde forestillet mig det, for så stor er min forestillingsevne altså heller ikke, siger hun og siger, at det spændende sker i mødet med andre og deres ideer. Birgitte Stærmose bruger filmens fotograf som eksempel på en person, der har en fantastisk tilgang til tilværelsen: - Når Igor Martinovic kommer ud på et sted, så ser han sig omkring og siger, "hvad kan vi få fra stedet her?" Det er i følge Birgitte Stærmose en meget mere spændende måde at arbejde på i stedet for, at det hele skal være som først planlagt. Ideen til en film, hvor hele handlingen udspiller sig på et hotel har Birgitte Stærmose haft længe, fordi hoteller for hende er en hel særlig verden af muligheder: - Et hotel er et af de få steder, hvor det offentlige og private mødes. Hoteller er en form for mikrokosmos, siger hun og giver som eksempel på, at de to verdener går i ét; at man på et hotel for eksempel sover i en seng, som andre har sovet i før: - Alt kan ske på et hotel, fordi mennesker mødes her, ikke mindst på tværs af lande, siger Birgitte Stærmose, der har hentet skuespillere fra blandt andet Kosovo, England, Spanien, Kroatien, Sverige og Danmark til filmen "Værelse 304". Men hvordan er det egentligt med skuespillere, finder man dem under eller efter, at manuskriptet er skrevet? - Da Kim Fupz Aakeson og jeg skrev manuskriptet til "Værelse 304", så kunne vi undervejs godt se en bestemt skuespillere for os, som så måske blev til en anden, efterhånden som vi skrev videre, men der er altid et billede af en person inde i mit hoved, når jeg skriver, siger Birgitte Stærmose. Tingene er med andre ord hele tiden i forandring hos Birgitte Stærmose. Mange af dem ved et tilfælde. Det samme gør sig gældende for personerne i filmen "Værelse 304": - De oplever alle, at deres liv forandres af noget udefra kommende, af en tilfældighed, siger Birgitte Stærmose. En historie, hvor personerne knyttes sammen af den samme begivenhed kaldes en multiplotfortælling, der er en genre, der nærmest ubevidst har arbejdet sig ind på Birgitte Stærmose: - Det gik på et tidspunkt op for mig, at jeg aldrig har set en multiplotfilm, jeg ikke kunne lide, så noget i den genre må jo tale til mig, siger Birgitte Stærmose og tilføjer, at det ikke er en genre, der er blevet benyttet i Danmark før nu, men hvis man har set film, som for eksempel Memento af Christopher Nolan og Crash af Paul Haggis, så har man en idé om, hvad multiplot vil sige.