Når kunst ingen tøj har på

Folk har længe stået i kø på Skagens Museum for at se Krøyers Hip-Hip-Hurra-billede om en kunstnerfest. Maleriet hænger normalt på Gøteborg Konstmuseum, men er - som det altid hedder i kultiverede kredse - venligt udlånt til Skagen, hvor billedets berømte motiv og lys så nærmere studeres.

Skagen 1. september 2005 21:14

Medieomtalen - såvel i de trykte medier samt de elektroniske - har dog skabt en anden slags interesse for frokostbilledet. Nu kommer folk som pilgrimme for at tage et kig på den hemmelige mand, som skulle være midt i billedet - lige der, hvor lyset er særligt smukt. Spekulationerne om, hvem det er maleren Krøyer har placeret væk fra bordets dejlige dråber, er rigtig mange. Nu er billedet fra 1888, så det kan da helt udelukkes, at den grønne mand er kronprinsen, hans far, morfar, eller oldefar. Det er vel heller ikke en repræsentant fra politiet. Heller ikke dengang var der meget politi i Skagen. Efterretningstjenesten var ikke opfundet, selv om det nemt kunne tænke sig, at de ellers godt lige ville holde et mistænksom øje med de der radikale malere. Et kvalificeret gæt kan være, at det er digteren og deltidsskagboen Holger Drachmann. Ham var Krøyer jo ikke altid gode venner med, så for at hævne et eller andet er den mulighed til stede, at digteren ikke blev placeret ved hovedbordet og dets glæder, men mellem det grønne. Det kan også være, det bare er en skovtrold med grøn slips. Eller en dansk udgave af Da Vinci-mysteriet. Ifølge NORDJYSKE har der længe eksisteret mystik-snak blandt forskellige mennesker tilknyttet Skagens Museum, som til sidst så også blev til tryksværte. Folk tilknyttet museet er dog i tvivl, om der er noget, og hvad det så er. Nogle bakker forsigtigt det synspunkt op, at et eller andet gemmer sig blandt de grønne blade lige oven over hotelejer Degn Brøndums hoved. Men fra NORDJYSKE kan man også forstå, at museumsinspektør Mette Bøgh Jensen, Skagens Museum, mener, at det er en rent tilfælde, at lys og skygge i det grønne løv falder således, at det med lidt god fantasi kan skabe en grønklædt krop med et øje. Kigger man på forarbejdet til hovedværket – som hænger lige ved siden af - og som i øvrigt tilhører Den Hirchsprungske Samling i København, men er deponeret hos Skagens Museum - så er der på forarbejdet ikke skyggen af nogen grøn mand, men der hvor den grønne spøgelse skulle være er en hvid klat. Det kunne så være den afskyelige snemand. Museumsinspektøren har af gode grunde ikke kommenteret snemanden, men det er i den forbindelse værd at sparke ind, at inspektøren for kort tid siden var i mediernes fortjente spotlight, fordi hun har udgivet en meget farverig bog om malerne i Skagen, og myterne omkring dem. "At male sit privatliv" hedder bogen, og den giver et interessant indblik i, hvordan myterne om de gamle malere blev bygget op – både af malerne selv, og i samarbejde med datidens medier. Hvis den grønne mand var dukket op før hendes bog udkom, så kan det godt være bogens ankomst stille og roligt havde sørget for, at den grønne hemmelige mand havde fået en pludselig død. Dermed ville fremtiden være sikret for Krøyer-fan, idet vi så fortsat kan koncentrere sig om at nyde Krøyers værk, dets farver og lys – uden at blive distraheret af noget der ligner iscenesatte kommercielle spekulationer. At der en penge i fisk og turister ved de fleste, men at der også er det i grønne spøgelser, er da noget af en gedigen kunstnerisk overraskelse. Og det uanset vejrudsigt og kvoter. I dette H.C. Andersen-år er der dog én ting, som står rimeligt krystalklart. Manden i det grønne løv har ingen tøj på. Det er ganske vist. Det blev trykt, og det kom i avisen - ovenikøbet i TV-Avisen. Frode Muldkjær er journalist. Har siden 1980 lavet børneprogrammer for DR. Deltidsskagbo.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...