Kunst

Når kunstneren går på støberi

Usædvanligt samarbejde mellem kunstner og støberi en gevinst for begge parter

AARS:Det begyndte med Per Pallesen sidste forår. Det var da prisen "Årets Per" blev uddelt første gang sidst år og der skulle bruges et synligt bevis på hæderen - en statuette i hel figur af skuespilleren, der voksede op i Aars. Siden har Alstrup-kunstneren Jan Anker Petersen været på besøg på Dansk Skalforms præcisionsstøberi på Vestvej i Aars flere gange. Arbejdet med at overføre et billede af Per Pallesen til bronzefigur åbnede øjnene hos den alsidige kunstner fra Louns-halvøen, som konstaterede, at præcisionsstøberiet, der til daglig blandt andet laver geardele til Mercedes, kunne levere en vare, som han ikke selv kommer i nærheden af. - Nå det kommer til at støbe, må jeg erkende, at jeg bare ikke er dygtig nok. Her er jeg i sikre hænder, siger Jan Anker Pedersen, der nu i højere grad kan koncentrere sig om den kunstneriske siden af sine skulpturer. Samtidig er han også dybt fascineret af støbeprocessen. Afdelingsleder Søren Dissing er ligeså begejstret for samarbejdet som Jan Anker Petersen. Øjenåbner - De ting, han beder os gøre, er jo ofte ting, som får os som fagfolk til at stejle og sige, at det ikke kan lade sig gøre. Det kan det selvfølgelig, men vi er vant til at se fremstillingen fra en industriel side og tænker også i økonomiske baner. Der kommer Jan Anker Petersen med en helt anden indgangsvinkel, påpeger han. Derfor er samarbejdet med kunstneren fra Hvalpsundegnen også en øjenåbner for Søren Dissing og de 10 ansatte på præcisionsstøberiet, hvor hverdagen normalt står på masseproduktion af fuldstøbte emner til f.eks. Danfoss og til giganterne i den danske fødevareindustri. Når Jan Anker Petersen ringer og får tid i fabrikslokalerne på Vestvej er det for at lave unika. Senest har han lavet en serie bronzeskulpturer over temaet torsoer. De står for tiden udstillet i støberiets kantine, hvor de er anledning til daglige diskussioner i middagspausen. Når Jan Anker Petersen overhovedet kan udnytte arbejdsformen på et industrielt støberi, er det fordi afdelingen af Dansk Skalform arbejder med en helt særlig støbemetode, som i princippet kan støbe alt. Den er forfinet i årenes løb, men teknikken er i bund og grund den samme, som da metoden blev opfundet i Østen for mange hundrede år siden. Ligesom når støberiet udvikler et bordhængsel til DSB, så bygger fremstillingen af Jan Anker Petersens skulpturer på forme, der er lavet til hver enkelt figur. Den store forskel er, at skulpturerne sædvanligvis kræver flere tilløb - det vil sige huller, hvor bronzen flyder ind i formen under høje temperaturer. Kunst i hverdagen Søren Dissing konstaterer, at støberibranchen aldrig bliver et fag, hvor de ansatte kan gå med hvide handsker. - Men det er vigtigt for os, at omverdenen ved, at faget benytter noget af det mest avancerede teknologi, der bruges i industrien i dag. Og kan man så tilføje hverdagen et element af kunst, gør det ikke noget. - Medarbejderne synes, det er sjovt, men der er også nogen, der synes, det er sjovt at sige, at kunst ikke er noget, de vil investere i. Men folkene er helt sikkert lidt stolte over, at det er en udstilling, der er lavet til dem og ikke bare noget, der står oppe i foyeren oppe på Birkevej, garanterer han. Nu håber Søren Dissing bare, at det lykkes at lokke Jan Anker Petersen til at prøve kræfter med skulpturer i rustfrit stål. - Der har Jan ikke været endnu, driller Søren Dissing.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst