Når mænd er værst - og bedst

- Mændene vil få deres helt egen oplevelse, siger instruktør Henrik Trenskow om det stykke, som Himmerlands Egnsteater har premiere på 7. marts

Film 1. marts 2003 07:00

HOBRO: En mand vågner op på et værtshus efter flere dages druk. Han faldt i søvn under et bord, og værten slukkede og lukkede uden at opdage ham. Da han vågner, har han det mildest talt ikke godt - ondt i hovedet - og ondt i hjertet, for hans livs gulvtæppe er revet væk under ham: hans kone er gået fra ham og har taget børnene med. Derfor gik han på druk, og nu står han der tilbage og skal forsøge at finde fodfæste i livet igen. Scenen er sat for Himmerlands Egnsteaters næste forestilling - "En Mand er en Mand" - en monolog af Steen Kaalø, som får premiere i Hobro 7. marts. Atmosfæren er skabt af scenograf Tom Pedersen, og på scenen vil publikum møde Finn Hviid Bredahl. - Der er skrevet metervis af litteratur om kvinder i krise, men ikke særlig meget om mænd i krise. Mænd skal helst klare alting selv og har svært ved at vise følelser - med mindre det er i lukkede rum, siger skuespiller Finn Hviid Bredahl. Og her er det i et lukket værtshus, hvor manden er helt udelukket fra kontakt med verden udenfor. Men publikum kan betragte ham - og opleve hans private kamp. - Han slås virkelig med sig selv. Men det er synd at afsløre, om han vinder, smiler Finn Hviid Bredahl. Stykket er skrevet i 1984, og det er ikke første gang, at Finn Hviid Bredahl lægger arm med dette manuskript. - Jeg spillede rollen for 16 år siden, men da var jeg alt for ung. Jeg kan i dag se, at jeg ikke havde erfaring nok dengang. Men det synes jeg, at jeg har nu, og fik derfor lyst til at prøve igen. Der var så meget, som ikke blev forløst dengang, fortæller han. Opgaven løser han sammen med instruktøren Henrik Trenskow, og de to har sammen bearbejdet stykket. - Vi har moderniseret det, fordi det er et 80'er stykke med referencer til den tid. De holder ikke i dag, så dem har vi nænsomt ændret - med stor respekt for Kaaløs poesi. For selv om der er tale om en mand i krise, så er der utrolig meget poesi i Kaaløs univers, siger både Finn Hviid Bredahl og Henrik Trenskow. De er begge enige om, at stykket er tragi-komisk på mange punkter - det bliver komisk, fordi situationen gør, at det bliver grænsende til det groteske. - Men samtidig er det også en kærlighedserklæring til livet - på godt og ondt. Hvis vi ikke mærker smerten, kan vi heller ikke føle glæde. Der skal være dybder og højder, siger Finn Hviid Bredahl. - Og Henrik har fået mig til at mærke nogle dybder i den her forestilling, som jeg ikke fik fat i på samme måde, tilføjer han. Begge er de meget enige om, at det har været utrolig spændende at arbejde med denne monolog, der er et portræt af en mand - på godt og ondt. Det er en krævende forestilling, fordi der kun er en skuespiller på scenen. - Når der kun er en mand alene på scene, så bliver det mange ord. Men teatrets inderste væsen er jo netop med de mange ord at fortælle en god historie, så publikum synes de får noget med hjem. De skal blive grebet af det og leve med, så de bagefter kan sige: Tak for en god rutchetur rent følelsesmæssigt, siger instruktøren Henrik Trenskow. Både han og Finn Hviid Bredahl er da også overbeviste om, at kvinder og mænd vil få meget forskellige oplevelser ud af dette stykke. - Ved den her forestilling vil det mandlige publikum få deres helt egen oplevelse - de vil genkende noget. Noget, kvinder ikke ved noget om. Det her er faktisk en af de bedste roller, som nogensinde er skrevet til en mand, siger Henrik Trenskow, og han bliver suppleret af Finn Hviid Bredahl: - Det her er en virkelig karakterrolle, og det er mit egentlige comeback til scenen igen. Jeg har været undervejs i et stykke tid med mange forskellige roller, men der har været en særlig stor tilfredsstillelse ved at arbejde med denne rolle. Til slut kigger de to på hinanden og erklærer: - Det er godt det stykke ikke er skrevet på engelsk, for så havde Al Pacino eller Dustin Hoffmann straks taget rollen! Den særlige mandeoplevelse på Himmerlands Egnsteater - som dog også meget gerne tager imod den kvindelige del af publikum - kan man få første gang 7. marts. Derefter spiller stykket frem til 22. marts.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...