Energi

Når morgenmaden stiger dig til hovedet

Der er ingen tvivl om, at maden har en afgørende betydning for dit humør, din koncentration og indlæringsevne.

En god morgenmad er vigtig for kroppen og energien. Men den påvirker også din hjerne og sikrer dig mentalt overskud dagen igennem. Dehydrerede Når du vågner om morgenen er dine energi- og væskedepoter brugt op og det gælder om, at give krop og hjerne noget at "arbejde med". Vand er skærper evnen til at tænke klart og koncentrere dis. Vi vågner en smule dehydrerede, hvilket påvirker vores koncentrationsevne betydeligt. Det er derfor en god idé at starte dagen med et stort glas vand. Det får også fordøjelsen i gang, hvilket kan hjælpe personer, der ikke har den store appetit fra morgenstunden. Fedt er godt for kroppen Fedt er en af hjernens foretrukne energikilder og bør derfor indgå i morgenmåltidet. Det skal naturligvis være af den sunde slags, som du finder i nødder, kerner, frø, avokado, fisk og koldpressede olier. Tilfør din morgenmysli en god håndfuld rå mandler, nødder, hørfrø eller græskarkerner. Du kan også vælge at supplere med en skive groft rugbrød. Energi-shot Eller hvad med at starte dagen med et energi-shot? Et snapseglas med f.eks. appelsinjuice og 2 spsk. koldpresset oliven- eller hørfrøolie rørt i. Eller en skefuld levertran - ja, den er gangbar endnu - eller 2 kapsler fiskeolie. Protein der mætter Protein sender direkte besked til hjernen om, at du er mæt og derfor med til at regulerer din appetit resten af dagen. Mange har gavn af, at få en proteinholdig morgenmad med f.eks. nødder, mandler, frø og kerner, og hvad med en skive brød med kødpålæg, rester fra aftensmåltidet, et stykke fisk og nogle grøntsager. Den mere almindelige version kan bestå af et blødkogt æg, røræg, eller mælkeprodukter som ost, tykmælk, yoghurt med mysli. Fibre, er den ufordøjelige del af kulhydraterne. De er vigtige for fordøjelsen, for blodsukkerbalancen og de har vist sig at have en kolesterolsænkende effekt. Hvis vores blodsukker suser op og ned, påvirker det vores humør og vores energiniveau hele dagen. Havre og byg Blandt andet havre og byg er gode morgenmads-kilder til fibre, men også frugt og grøntsager en hensigtsmæssige at spise fra morgenstunden. Om morgenen arbejder hele kroppens system, organer, fordøjelse og hjerne på højtryk, så en smart disponering er at indtage det største af dagens tre hovedmåltider her. Det giver dig optimal energi og arbejdskraft.