Når sorg og kærlighed spiller med

Tabet af moderen og glæden ved at finde kærligheden og stifte familie har inspireret musikeren Tobias Trier til at lave en plade, der er mere afdæmpet end hans to forrige

Tobias Triers knap to år gamle søn Oskar har røde kinder og ser en smule sløj ud. Af samme grund har han fået lov til at blive hjemme fra vuggestuen og putter sig ind til sin musikerfar, der ellers har temmelig meget at se til i øjeblikket. I morgen udkommer Tobias Triers tredje album Pigen som kalder, og om godt to uger er hustruen Maria sat til at skulle føde parrets andet barn - mindre end en måned før en landsdækkende turné, der blandt andet bringer ham til Skråen i Aalborg onsdag 7. april. - Timingen kunne godt være lidt bedre, men med lidt hjælp fra familien skal det nok gå. Det er selvfølgelig en stor omkostning at skulle være væk seks weekender i træk. Men i forhold til andre fædre har jeg mere tid til at være til stede, når jeg så er hjemme, fortæller den snart 31-årige Tobias Trier, der har omdannet dele af lejligheden på Østerbro i København til øvelokale og studie. Det er hovedsageligt her, at de 13 nye sange om kærlighed, sorg og savn er blevet til. Mens Sandheden om Britina Castello fra 2001 bevægede sig rundt i et fiktivt og rocket univers, er Pigen som kalder mere jazzet og personligt, hvilket blandt andet skyldtes et par skelsættende begivenheder i den unge musikers liv. For små tre år siden døde Tobias Triers mor, den kendte kunstner Dea Trier Mørch, meget pludseligt, og det tab beskrives blandt andet i sangen Et sted kun englene ved. - Jeg ville blive vanvittig, hvis jeg ikke kunne udtrykke mig omkring en så stor sorg som min mors død. Nogle skriver dagbog, mens andre går til psykolog eller taler med deres nærmeste, hvilket selvfølgelig er det vigtigste. Men for mig er det også en befrielse at kunne udtrykke mig via musikken omkring de ting, som gør ondt. Så det har været en form for terapi at lave pladen, siger Tobias Trier, der bevidst har skruet ned for tempoet og de tekniske ambitioner. - Jeg ved, at jeg kan sætte nogle toner og ord sammen på dansk, så det fungerer, og på denne her plade er det meget det, jeg koncentrerer mig om. Der er ikke lagt så meget krudt i at lave en banebrydende produktion. Jeg har brugt mere energi på at skrive nogle gode sange og lade dem tale for sig selv, og der lå et godt materiale i de nærværende og ikke-ironiske sange, siger musikeren, hvis far er multikunstneren og gøgleren Troels Trier. Ny livsdimension Ud over savnet af moderen fylder kærligheden og parforholdets mange nuancer en hel del på Tobias Triers seneste udspil, hvor teksterne bærer tydeligt præg af den forholdsvis nye status som familiefar og ægtemand. - Et singleliv kalder på drømmerier. Og hvis man ser på mine kærlighedssange på mit første album, så var det sange, som drømte om kærligheden og gjorde sig tanker om, hvordan kærligheden kunne være. Som noget man længtes efter. Mine sange om kærlighed i dag er mere konkrete og befinder sig midt på kærlighedens slagmark på godt og ondt, siger sangskriveren, der for længst har byttet byturene ud med familiehygge. - Det er lidt mere velvalgte aftener, at man går i byen med vennerne og drikker sig stiv, og det har jeg det fint med. Det ville da være sørgeligt, hvis man skulle opføre sig som en teenager resten af livet. Og så man sætter også mere pris på at komme ud, når det ikke sker så tit, siger Tobias Trier, der især takker sin søn for at have tilført livet en ny dimension. - Jeg har haft det privilegium – men også den forbandelse - at jeg har kunnet fordybe mig afsindigt meget i musikken i størstedelen af mit liv. Det gør, at man bliver god til at spille og lave musik. Men det gør også, at man er mindre sammen med andre mennesker, og kun behøver at tænke på sig selv. Så mit barn har faktisk tvunget mig ud af en lidt nørdet forestilling om at være komponisten på piedestalen og ned på et mere jordnært plan. For første gang er en andens liv vigtigere end mit eget, og det har jeg haft godt af at finde ud af.