Når sprutten går ind går hjernen ud

Kampagne på diskoteker skal få de unge til at sige nej til spritkørsel

Maria Præst
Kampagnen holdspiller.dk skal få de unge til at sige nej til spritkørsel og vælge en ædru chauffør. Arkivfoto: Ulrik Bang
Færdselsforseelser 23. august 2007 00:15

Musikken banker ud af højttalerne og unge kroppe vrider sig på dansegulvet, mens de slukker tørsten i iskolde fadøl og farvestrålende drinks. Festen er i fuld gang, men på et tidspunkt skal de unge hjem, og hvordan kommer de nu det? Ikke med en beruset chauffør bag rattet i hvert fald. Det er budskabet med kampagnen holdspiller.dk, som i denne weekend skal få de unge til at sige nej til spritkørsel. - Vi vil gerne spritkørslen til livs. De unge er ikke de værste, men når det går galt, går det rigtig galt. De kører meget stærkt, og ofte har de kæresten ved siden af og tre kammerater på bagsædet, forklarer projektleder Mikael Kelk fra Foreningen Gode Alkoholdninger, som arrangerer kampagnen i samarbejde med Rådet for Større Færdselssikkerhed. Ingen løftede pegefingre I stedet for plakater, foldere og løftede pegefingre har de valgt at lave kampagnen dér, hvor de unge er: på diskotekerne. Her står personalet fredag og lørdag klar med badges, ølbrikker med fakta om spritkørsel og sjove spil. Blandt andet en såkaldt flipflapper med otte ansigter, hvor det gælder om at vælge en ædru chauffør. - Pointen er, at man ikke altid kan se på folk, om de har drukket. Det kan sagtens være den pæne pige, der lige har fået en Bacardi Breezer for meget, forklarer Mikael Kelk. Ideen med at lade diskotekerne gennemføre kampagnen er et hit i Nordjylland. - Det er et glimrende initiativ. Der er skæg og ballade i kampagnematerialet, så vi kan lege med gæsterne, og det rammer bedre end bare en plakat. Jeg tror, at det vil sætte nogle tanker i gang hos de unge, forklarer bestyrer af Buddy Holly i Hobro, Ricco Christensen. Også hos Dampmøllen i Thisted er der begejstring. - Vi tager imod kampagnen med kyshånd. Jo mere vi bombarderer de unge med det, jo mere hjælper det, forklarer indehaver Thomas Jørgensen. Han har endda instrueret sit personale i en ekstra gimmick i forbindelse med kampagnen. - De skal stille alle gæster det frække og tvetydige spørgsmål ’Hvordan kommer du hjem i nat?’. Det skal der nok komme en masse sjov ud af, så vi kan få startet en dialog med de unge, forklarer han. Men kan en enkelt weekend virkelig skabe en holdningsændring hos de unge? Mikael Kelk tror det. - Mange unge vil for eksempel tage flipflapperen op og synes, den er sjov. Og så smider de den væk bagefter, det ved vi godt. Men vi tror på, at det virker, og at vi kan medvirke til, at de lige tænker sig om en ekstra gang, forklarer han. I 2006 døde 73 mennesker i forbindelse med spritkørsel. 463 blev hårdt kvæstet. En fjerdedel af dem var under 24 år.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...