Nærbanen blev haglet igennem med halløj

Regn, rusk og hagl kunne ikke forhindre festligheder

STØVRING/SKØRPING:Vejret var ikke med indvielsen af nærbanen i går, og derfor besluttede festarrangørerne i Skørping for eksempel i sidste øjeblik at flytte boder og andet julemarkedstamtam indendøre i KulturStationen lige over for togstationen. Det hele var ved at blæse væk om ørerne på folk. Der kom ellers et lille ophold i regnen på et tidspunkt, men en sort sky trak faretruende op. Den viste sig at indeholde hagl, som fulgte særtoget det sidste stykke af vejen mellem sjette og syvende station, Støvring og Skørping. DSB-maskot Harry ankom til tiden 12.02 til Støvring. Det gjorde borgmester i Støvring Kommune, Anny Winther (V) også efter 28 minutters jomfrurejse fra Lindholm på Nørresundby-siden af Limfjorden til byen med en af de højeste vækstrater i Nordjylland. 12.02. På Støvring Station, der nu er genopstået efter næsten 30 år uden tog, og så dog. - Vi har set og hørt dem i tre årtier, især beboere i Jernbanegade, de stoppede bare ikke hos os, konstaterer Anny Winther. Nu kommer der flere tog, rundt regnet hver halve time nord/syd næsten døgnet rundt, og næste år bliver et togsæt opkaldt efter Støvring, blev det lovet under indvielsen, der bød på opvarmning leveret af Støvring Marimbas, mens Jernbaneorkestret brød ud i det gamle Cliff Richard-hit "Congratulations", da følget fra Aalborg med trafikminister Flemming Hansen (K), Støvrings Borgmester Anny Winther, amtsborgmester Orla Hav (S) og en del andre kendte og mindre kendte kørte ind på stationen med en hel del politi og beredskabet present på den ombyggede og genindviede station. Dertil adskillige hundrede mulige kunder i butikken. Blandt dem 17-årige studerende Marianne Thomsen fra Støvring, der ikke blot mærkede suget fra sin cigaret, men også suget fra IC3-toget, da det kørte ind og stoppede præcist lige der en halv kilometer fra, hvor hun bor. - Jeg tager til Aalborg med toget mandag, ingen tvivl om det. Jeg plejer at benytte ekspresbussen, men nu skal jeg lige prøve toget af for at se, om det er hurtigere og mere bekvemt. 12.36 præcis ankom festtoget som planlagt til Skørping, hvilket duperede de mange lokale borgere, som jo er vant til at have en station. Men ikke altid tog til tiden. Nærbanen er således ikke den store revolution her, hvor jernbanen lige siden 1869 har betydet kolossalt meget for den lokale udvikling. Den har faktisk skabt hele den by, man i dag kender som Skørping, mens det daværende Skørping er stadig en lille landsby, nu ved navn Gl. Skørping. Det historiske og nostalgiske - en god kombination med jul - var netop temaet for festen i Skørping, hvor byens handlende havde været ude at låne kostumer fra 1800-tallet for at fejre dagen på passende vis. Borgmester Børge Olsen (S) fik også jernbanens historiske betydning for lokalområdet med i sin indvielsestale, efter at en uniformsklædt "stationsforstander" i skikkelse af bibliotekar og revyskuespiller Mogens Yde havde budt velkommen til hele det fine følge med trafikminister Flemming Hansen (K) i spidsen. Flabet nok kaldte Mogens Yde også nyskabelsen for "Skørping Nærbane", men den spøg var trafikministeren med på. Han tog det også pænt, da en flok sortsværtede "røvere fra Rold" snart efter bortførte ham og førte ham oven på i KulturStationen. Her blev han på det skammeligste udsat for det egentlige røveri, men kunne siden nyde en frokost sammen med det prominente selskab på cirka 100 særligt indbudte nærbanepassagerer fra Aalborg.

Forsiden