EMNER

Næst efter kønsdriften

Leder IC4-togene skaber igen trafikale og politiske problemer - og koster ekstra millioner ...

"Næst efter kønsdriften, er - af de menneskelige drifter - jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse," sagde folketingsmedlem J. K. Lauridsen helt tilbage i 1900. Og selv om den spøjse Venstremand også er tillagt vendingen, at "hvis det er fakta, benægter A fakta", er det unægteligt fakta, at 111 år ikke har forandret spor. Efter at DSB i mandags måtte stoppe al kørsel med de skandaleramte IC4-tog på grund af bremseproblemer, fastslog statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) tirsdag, at togene ikke skal skrottes: "Ellers kommer vi til at mangle de her tog," sagde hun og henviste til, at hun har overtaget sagen fra den gamle regering. Jo, det er da sandt, men det er også sandt, at beslutningen om IC4-togene blev taget i partifællen Poul Nyrup Rasmussens regeringstid. Derfor bestilte DSB 83 togsæt i december 2000 hos den italienske fabrikant AnsaldoBreda til en samlet pris på fem milliarder kroner. Første tog skulle have været i drift 15. april 2003, men allerede i 2000-01 påtalte DBS jævnligt, at planerne for projektets fremtid ikke var pålidelige, realistiske og velfunderede. Politikerne kan flytte rundt på skylden, lige så tosset de vil, men ingen partier kan flygte fra ansvaret. Det kan DSB heller ikke - men det bliver mere og mere forståeligt, når diverse chefer nærmest flygter skrigende bort. Det er ganske normalt, at der kan ske fejl - også i store projekter - men i IC4-affæren er fejlene nærmest blevet det normale. Tilbage på perronen står de måbende togpassagerer og øvrige skatteydere og ser millionerne gå op i blå luft. Det er ret spektakulært, hvis kontrakten med AnsaldoBreda ikke har indeholdt nogen nødbremse, så DSB kunne slippe fri (nødbremsen er i hvert fald aldrig blevet trukket). Det har også vist sig, at en selskabskonstruktion med transportministeren som eneste aktionær og med idel politisk indblanding er noget juks. En tilbagevenden til en ren statsløsning duer derfor heller ikke. Togene kører ikke; det er kun lidenskaberne, der er i bevægelse ...