Næsvis Audi med moderne teknik

Audi A6 ligner en million men kan fås for det halve.

Audi-køreren stiver skjorteflippen og soler sig i bevidstheden om, at han kører i markedets mest prestigefyldte bil. I hvert fald hvis man skal tro FDMs seneste analyse af 16.000 bilejeres tilfredshed med deres bil. Audi-ejerne mener nemlig selv, at de kører i en højstatus bil. Og ud fra de øvrige trafikanters respektfulde blik på den nye Audi A6 at dømme, så vil kommende A6-ejere stråle endnu mere. Og det er både unge og gamle som sender nysgerrige blikke efter den markante Audi-nyhed. For selv om kølergrillen stammer fra Auto Unions gamle racerbiler med form som en cigar, så er der absolut ikke noget Gammel Nok over den nye Audi A6. Tværtimod. Bred appeal Den appellerer såvel til vellønnede erhvervsfolk som til unge hiphop-typer. De unge med hængerøvsbukser og store kæder om halsen, som vi mødte, sendte respektfulde blikke i retning af Ringenes Herre, som de kalder den. Og man forstår dem, for Audi har vovet pelsen med et nyt og dristigt design, som virker æggende på de fleste trafikanter. For at sige det lidt populært, så ligner den en million, men kan fås for det halve. Den nye Audi A6 ville således nemt kunne have sneget sig ind i kortegen af limousinebiler til det danske kronprinsbryllup. Men det oppustede karrosseri har en markant ulempe. Parkeringsmanøvrer som synes simple i en almindelig familiebil, er en udfordring i Audi A6. Den lange uoverskuelige kølerhjelm gør en parallelparkering omtrent lige så nemt som at styre en Stena Line-færge på plads i den lokale lystbådehavn. Parkeringssensor, som advarer om at man er for tæt på, burde være standard i en bil med A6 dimensioner. Mens bilens størrelse er et problem i snæver bytrafik, så kommer dens proportioner alle til gode inden døre - selv landets statsminister vil ikke blive skuffet over benpladsen. Der er god plads til benstrækøvelser. På vejen vil en minister nok finde fjedrene lidt for hårde. Til gengæld vil chaufføren sikkert sætte pris på de sving-glade egenskaber, hvor man for en stund glemmer bilens størrelse. Men ethvert tilløb til sport dæmpes af det standardmonterede ESP-system, som bremser bilen ned, før det bliver sjovt. Til gengæld er det kærlighed ved første motorvejstrækning, når den store bil strækker ud på længere ture. Ved højere hastigheder lægger motorlyden sig pænt i baggrunden og kun en smule vindstøj forstyrrer dagligstue-fornemmelsen. Bulderbasse Den sportslige fornemmelse forstærkes af soundtracket fra den sekscylindrede benzinmotor, som under acceleration buldrer med en dyb baslyd som i en langt kraftigere bil. Men nogen hurtig bil er der ikke tale om. Den langt kraftigere 3,2 V6’er med 250 hk koster hele 200.000 kroner mere, så kan man kan sagtens leve med testbilens 2,4-liters motor, som yder 177 hk. Er man den afslappede type, som mere er til cruise end sport, så bør man overveje at investere i multitronic-gearkassen, som skifter selv. Den passer givetvis bedre til den luksusprægede vogn. Vi havde i hvert fald vores hyr med den manuelle gearkasse, hvor koblingen bider til som en giftslange. Det er værst under igangsætning, hvor vi ofte gik i stå. Og det giver altså ikke megen respekt, når halvdelen af byen kigger med, når man parkerer bilen. Kræver sans for teknik I cockpittet vil de unge sikkert finde sig hurtigere tilpas end den ældre direktør. Godt nok er sæderne behagelige og kvaliteten på det sædvanlige høje Audi-niveau, men MMI-knappen, som kontrollerer radio, klimaanlæg og navigation, hvis det er monteret, kræver lidt sans for moderne teknik. Det kræver ikke, at føreren er datalog som ved BMW"s I-Drive, men det tager alligevel så meget opmærksomhed, at det er bedst at passageren leger med systemet, mens føreren passer kørslen og holder øje med de vitale instrumenter. Det er til gengæld blevet lettere, da det nydesignede instrumentbord er vinklet over mod føreren. Men det virker vanvittigt, at noget så simpelt som et midterarmlæn ikke er standard i en bil til over en halv million kroner. Men alligevel - Audi A6 i den nyeste generation er et storslået køretøj. Og kommende ejere kan sole sig i bevidstheden om at eje en bil, der ligner en million, men kun koster lidt over det halve. På papiret er BMW 520i præcist 105.000 kroner dyrere. Men hovedparten af disse modeller leveres via BMWs leasingselskab, så listeprisen er ikke helt så afgørende hos BMW.